0 ERGETEN GROEP - 18 - door Piet C. Luijt Beurtschippers en vrachtvaarders van Wieringen In de tijd dat het wegverkeer nog niet zo ontwikkeld was, bestond in Nederland een fijn vertakt net werk van transportdiensten over het water. Zogenaamde beurtschippers onderhielden vaste diensten tussen twee of meer plaatsen. Hun werk verschilde van dat van de "gewone" binnenvaart. Een bin nenvaartschip vertrok namelijk pas als de kapitein voldoende lading had en was ook niet gebonden aan een vaste route. In een tijd waarin de handel toenam voldeed dergelijke vrijblijvendheid niet langer, er was grote behoefte aan vaste en geregelde scheepvaartverbindingen. Een handelaar of fa brikant wilde zijn klanten kunnen garanderen dat zij de spullen op een bepaald tijdstip ontvingen. Via de beurtvaart kon dat. De beurtvaart kon ontstaan door de vele kanalen en vaarten die in de loop der eeuwen waren gegraven en was een bron van inkomsten voor de lokale overheid. Het was voor een beurtschipper namelijk alleen interessant om in een vaste dienst te gaan varen als er niet te veel concurrentie was. Hiertoe gaven provincies en steden vergunningen uit: per regio of route kreeg slechts een beperkt aantal schippers toestemming om beurtdiensten uit te voeren. De schippers moes ten uiteraard voor deze vergunning betalen. Wieringen kende begin twintigste eeuw een aan tal beurtschippers die met hun schepen (eerst onder zeil en later gemotoriseerd) op Texel, Den Helder, Amsterdam, Zaandam enzovoort voeren. De beurtdiensten verdwenen langzaam maar ze ker toen Wieringen met het vaste land werd ver bonden. Vrachtvaarders - schippers dus die zonder vaste dienstregeling werkten - hielden het langer vol. In dit artikel volgt een overzicht van de beurt schippers en vrachtvaarders die vanaf circa 1900 vanuit Wieringen actief waren. Er zijn weinig sporen meer van hun activiteiten, we kunnen dan ook spreken van een vergeten groep. 1. Ap en Simon Asies, zoons van Piet Asjes. Beurtdienst Wieringen - Amsterdam vanuit de Haukes. Simon was getrouwd met Marie Bays. Ap was getrouwd met Maria Peel, deze vrouw had een Jamin winkeltje naast Berkhout in de Hoofd straat. Schepen: Anna-Marie I en Anna-Marie II met motor 40 PK Appinger Brons z.g. bakjes klapper, later gedieseld en andere boot: 20 PK Kromhout. 2. Gebr. Kaan, Kees, Simon, Paul en Nan Kaan. Beurtdienst Wieringen - Amsterdam. Schepen: Motor schip (m.s.) "Clamase", 50 PK motor met zetschipper Peter Lijmberg en een ander kleiner m.s. met als schippers P. Kraal en Dirk Numeijer, motor Kromhout of Deutz. Vader Paulus Kaan, getrouwd met Geertje Lont, is via de lichterschipperij en wierhandel in de beurtvaart gekomen. De beurtdienst werd in maart 1900 Wieringen-Alkmaar gesticht door Paulus met m.s. Maria Anna, vanuit Den Oever. Achter hun woonhuis aan de Parklaan 19 stond de bedrijfschuur wierpakhuis inclusief wierpers. Het echtpaar kreeg 3 zonen en 1 dochter; Corne- lis (Cor), geboren 30-08-1889; Nanning, gebo ren 14-06-1892; Simon, geboren 30-04-1894 en Neeltje Marie, geboren 16-05-1900, overleden 03-03-1975. Zij trouwde Pieter Poppen, geboren 28-03-1898 te Wieringen, hij was procuratiehou der in de bankwereld en overleed in 1990. In 1919 werd het vervoersbedrijf opgericht, dat in 1928 opgaat in 'N.V. Transportmaatschappij Zuiderzee', met als directeuren Cor en Nanning. Het bedrijf onderhoudt de beurtdienst Wierin gen - Amsterdam. Het eerste schip is een mo- tortjalkschip 'De Watergeus' met 20 pk Krom houtmotor, gekocht van Tjeerd Buma uit Den Oever. Waarmee tegelijk was overeengekomen dat deze zich uit de beurtvaart zou terugtrek ken. Het schip 'De Watergeus' van Tjeerd Buma was een zogenaamde paviljoentjalk, gebouwd 20 maart 1896 te Echtenburg J.J. Bosbouwer en is in 1927 gemotoriseerd. Achtereenvolgde sche pen 'De Onderneming' en 'P. Kaan Czn' hadden als thuishaven De Haukes. Verder transport, over Wieringen, werd gedaan met paard en wagen en later per auto. Cor Kaan, schipper en expediteur, trouwt met Trijntje Lont, dochter van Dirk Jsz en Teetje Ruijter van Stroe, heeft in Amsterdam een bo dehuis, verhuurt dekschuiten en heeft een steiger aan het Damrak. Nanning Kaan, expediteur, scheepsbevrachter, eveneens als Cor directeur van 'N.V. Transport- Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 23e jaargang nr. 1 - 2011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2011 | | pagina 19