Parenteel van
Simon Klein (1869-1954)
- 25 -
draaibruggen, onderhoud van de wegen inclusief
zout- en pekelstrooien in de winter, vernieuwen
van steenglooiingen door steenzetterploegen,
zinkstukken en steenstort op de voet van de Dijk.
Diverse keren werd de Afsluitdijk opgehoogd in
verband met veiligheidseisen. Veelal werkten er
zestig tot zeventig mensen aan het onderhoud
met als piek 1953, waarbij een half jaar later dan
de bekende Februaristorm (Zeeland) de groot
ste schade aan de Dijk plaatsvond. Op dat mo
ment werkten er meer dan honderd mensen aan
de Dijk, er werden zelf Duitse steenzetters inge
huurd door Rijkswaterstaat.
Piet Klein was altijd vroeg op zijn werk. Hij had
een bloedhekel aan mensen die altijd te laat op
hun werk verschenen. Goede werknemers werden
goed betaald, met eventuele toeslagen voor ex
tra diensten. Vrachtrijder Jan van der Wal kon na
zijn diensttijd in Nederlands-Indië als diepspitter
in de Wieringermeer aan het werk voor 35 a 45
gulden per week (meterswerk), handwerk met de
schop. Na een halve week had Jan genoeg van
dit werk en ging als chauffeur bij Piet Klein voor
basisloon van 65 gulden per week in dienst.
Zoon Simon zette het bedrijf voort na het overlij
den van Piet Klein (de oprichter) en vervolgens
de kleinkinderen, Piet, Geja, Jan en Hans Klein.
Ten gevolge van een noodlottig auto-ongeval op
17 november 2003 bij de Stolpen overleed he
laas Geja. Qua omvang is het bedrijf gekrompen
als gevolg van het verlies van het bietentrans
port (seizoenwerk) en ook de Afsluitdijk had
den ze niet meer als hoofdaannemer. Het aantal
werknemers is gedaald van 60 naar ongeveer 20
mensen. Nu worden vooral waterwerken voor
de Provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en
Hoogheemraadschap Wieringermeer uitgevoerd.
Veelal dukdalven, remmingswerken, beschoeiin
gen, onderhoud havens, bruggen, vlotbruggen
en baggerwerken. Door schaalvergroting van de
auto's, draglines, shovels en mechanisatie zijn er
minder mensen nodig, er is er vooral veel minder
handwerk. Werknemers vanaf het begin waren:
De vrachtrijders: Möhling, Willeboordse, Piet
van der Hulst, Jaap Bakker, Jan Tijsen, Klaas
Frans, Jan van der Wal, Henk Hoogeveen, Simon
Klein en Dolf Tienstra. Kees van der Kreeke
werd tijdelijk geleend van Willem Kaleveld.
Monteurs: Herman Pennekamp en Jan de Haan.
Machinisten: Arie Glim, Willem Keijzer, Ab de Wit,
Filius, Simon Omis, Jan Möhling en Leen Hoep.
Boekhouders: Simon de Haan uit Middenmeer
en Johan van der Berg.
Shovelmachinist: Arie Geluk.
Drie machinisten emigreerden naar Canada:
Arie Glim, Simon Omis en Jan Möhling.
Van de oude erfbebouwing op Smerp zijn de hou
ten garage annex autobergingen, houten nood
woning (S. Klein) vervangen door nieuwbouw
en de boerderijwoningen annex opslagruimte tot
modern kantoorpand en schaftlokaal.
Anekdote:
Vaste aannemer Volleert Bakker uit Den Oe
ver, die graag overdreef, slaakte de kreet bij
het aanschouwen van de zolderopslag in de
boerderij: "Deer legge wel duzend vrachwa-
genbanden, Piet," om deze ruimte vervolgens
te verbouwen.
Het hedendaagse aannemersbedrijf bestaat uit:
kiepertransport, containerverhuur en -opslag,
werkpontons met kranen (Afsluitdijk, Pieter en
Stien) en bijboten, hydraulische kranen, shovel
en een werkplaats ten behoeve van onderhoud en
staalwerk.
Generatie I (van 1869 tot 1954)
I Simon Klein, zoon van Albert Klein
(landman te Wieringen en Maartje
Maars, veehouder, schipper, visser, arbei
der en landman, wonende te Wieringen,
geboren op dinsdag 20 juli 1869 te Wie
ringen (Smerp), is overleden te woensdag
8 september 1954 te Wieringen, is begra
ven te Stroe. Simon trouwt te vrijdag 20
maart 1896 te Wieringen te 26-jarige leef
tijd met de 22-jarige Gerritje (Gerbrig)
Mulder ook genaamd Gerbrig Mulder,
dochter van Jan Mulder, landman te Wie
ringen en Geertje Kuut. Gerritje, zonder
beroep, wonende te Wieringen is geboren
op vrijdag 21 november 1873 te Wierin
gen (de Elft) en overleed op zaterdag 14
november 1942 te Wieringen, begraven te
Stroe.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 22e jaargang nr. 1 - 2010