ERDWENEN SCHEEPSTYPEN OP WlERINGEN - 41 - Karei door vele maatregelen een verdere bescha ving tot stand bracht. Maar Karei heeft lang moeten vechten tegen de Saksen, tot ver in Noord Duitsland, zij bleven de heidense filosofie verdedigen. Onder hun leider Widukind weigerden zij dienst te nemen in het leger van Karei, Maar in 785 begreep Windukind dat de goden hem in de steek hadden gelaten en nam het christendom aan. In 793 ontbrandde eer opnieuw een oproer, hieraan had Windukind echter geen deel, pas in 804 was de rust terug gekeerd. De Saksen waren Friesland binnen ge trokken en ook Wieringen. Zij moesten er met harde hand uitgeslagen worden. Het door mij in een van mijn bijdragen beschre ven slagveldje in Den Oever is zeer waarschijnlijk omstreeks deze tijd ontstaan, gelet ook op het feit dat het een zwaardgevecht is geweest. Keizer Ka- rel de Grote overleed in 814. De grootste handelshavens in ons land waren door de grote Friese inbreng, waartoe ook Wie- ringen moet worden gerekend, Dorestad bij Wijk bij Duurstede, aan de IJssel Taventeri, Der Ha ven, later Deventer door handelaren uit Lubeck aan de Oostzee. Economisch zat het Karei de Grote niet mee. De brede handel over de toen bekende wereld viel stil door geld tekort. Uit Engeland en vele lan den uit het oosten kwamen allerlei munten bin nen, maar het was niet genoeg. Zodoende werd de ruilhandel weer bedreven. Alleen de Joden verstonden de kunst om vooral de grote han del met geld gaande te houden. Een van de be roemdste archeologische vondsten in Nederland, in 1969 in een Waterput te Dorestad gevonden is een kleurige broche van glas, almadijn en parels. Omstreeks 800 n.C. gemaakt. Waarschijnlijk in de put verborgen vanwege de dreigende aanval len van de Denen. door Tiny van Teulingen-Molenaar Samengevat uitWieringse Visserij, Verdwenen Schepen, Walburg Pers 2004 - deel 2, G.J. Schutten) Op Wieringen waren de volgende scheepstypen in gebruik: De Blazer Blazers werden vanuit Wieringen gebruikt voor de Noordzeevisserij. Deze schepen hadden een plat vlak, met een gebogen voorsteven en een rechte achtersteven. Hun lengte was 14 a 15 m. Ze waren knik-spant gebouwd, met in het ach terschip een S-spant. De zijden waren overdwars rond met een berghout. Voorschip en achterschip waren onderaan vrij scherp. Deze schepen waren vrij plat en breed, met bovenaan een vrij volle vorm. Blazers hadden een vast voordek tot de mast. Tussen mast en achterhuisje was een dek dat ongeveer 1 m lager lag dan de bovenkant van de zijden. Dit dek was achter vast; voor bestond Tekening Texelse Blazer TX -11 afmetingen 14,5 x 4,9 meter (Copyright Museum Kromhout, Amsterdam) Bronnen: Geologieboek Nederland, door Dr. Wim de Gans i.s.m. TNO, uitgaven ANWB BV 2009 Nederland in de Prehistorie door Leendert P. Louw Kooijmans en anderen, uitgave Bert Bakker 2005 Kelten en de lage landen, door Herman Cle- rinx, Uitgave Davidsfonds NV, Leuven 2005 Heidens Nederland, door Judith Schuyf, Uitgave Matrijs, Utrecht 1995 Geschiedenis van de Lage Landen, door Jaap ter Haar, Uitgave Fibula van Dishoeck, Haarlem 1978 Geïllustreerde Wereldgeschiedenis door Prof. Eduard von Tunk, 1962 Het grote Vaderlanse Geschiedenisboek door Paul Brood en anderen, Uitgave Uitgeverij Waanders bv, Zwolle 2008 Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 21e jaargang nr. 2 - 2009

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2009 | | pagina 7