ERDWENEN SCHEEPSTYPEN OP WlERINGEN
- 41 -
Karei door vele maatregelen een verdere bescha
ving tot stand bracht.
Maar Karei heeft lang moeten vechten tegen de
Saksen, tot ver in Noord Duitsland, zij bleven de
heidense filosofie verdedigen. Onder hun leider
Widukind weigerden zij dienst te nemen in het
leger van Karei, Maar in 785 begreep Windukind
dat de goden hem in de steek hadden gelaten en
nam het christendom aan. In 793 ontbrandde
eer opnieuw een oproer, hieraan had Windukind
echter geen deel, pas in 804 was de rust terug
gekeerd. De Saksen waren Friesland binnen ge
trokken en ook Wieringen. Zij moesten er met
harde hand uitgeslagen worden.
Het door mij in een van mijn bijdragen beschre
ven slagveldje in Den Oever is zeer waarschijnlijk
omstreeks deze tijd ontstaan, gelet ook op het feit
dat het een zwaardgevecht is geweest. Keizer Ka-
rel de Grote overleed in 814.
De grootste handelshavens in ons land waren
door de grote Friese inbreng, waartoe ook Wie-
ringen moet worden gerekend, Dorestad bij Wijk
bij Duurstede, aan de IJssel Taventeri, Der Ha
ven, later Deventer door handelaren uit Lubeck
aan de Oostzee.
Economisch zat het Karei de Grote niet mee. De
brede handel over de toen bekende wereld viel
stil door geld tekort. Uit Engeland en vele lan
den uit het oosten kwamen allerlei munten bin
nen, maar het was niet genoeg. Zodoende werd
de ruilhandel weer bedreven. Alleen de Joden
verstonden de kunst om vooral de grote han
del met geld gaande te houden. Een van de be
roemdste archeologische vondsten in Nederland,
in 1969 in een Waterput te Dorestad gevonden is
een kleurige broche van glas, almadijn en parels.
Omstreeks 800 n.C. gemaakt. Waarschijnlijk in
de put verborgen vanwege de dreigende aanval
len van de Denen.
door Tiny van Teulingen-Molenaar
Samengevat uitWieringse Visserij, Verdwenen Schepen,
Walburg Pers 2004 - deel 2, G.J. Schutten)
Op Wieringen waren de volgende scheepstypen
in gebruik:
De Blazer
Blazers werden vanuit Wieringen gebruikt voor
de Noordzeevisserij. Deze schepen hadden een
plat vlak, met een gebogen voorsteven en een
rechte achtersteven. Hun lengte was 14 a 15 m.
Ze waren knik-spant gebouwd, met in het ach
terschip een S-spant. De zijden waren overdwars
rond met een berghout. Voorschip en achterschip
waren onderaan vrij scherp. Deze schepen waren
vrij plat en breed, met bovenaan een vrij volle
vorm. Blazers hadden een vast voordek tot de
mast. Tussen mast en achterhuisje was een dek
dat ongeveer 1 m lager lag dan de bovenkant van
de zijden. Dit dek was achter vast; voor bestond
Tekening Texelse Blazer TX -11 afmetingen 14,5 x 4,9
meter (Copyright Museum Kromhout, Amsterdam)
Bronnen:
Geologieboek Nederland, door Dr. Wim de
Gans i.s.m. TNO, uitgaven ANWB BV 2009
Nederland in de Prehistorie
door Leendert P. Louw Kooijmans en anderen,
uitgave Bert Bakker 2005
Kelten en de lage landen, door Herman Cle-
rinx, Uitgave Davidsfonds NV, Leuven 2005
Heidens Nederland, door Judith Schuyf,
Uitgave Matrijs, Utrecht 1995
Geschiedenis van de Lage Landen,
door Jaap ter Haar,
Uitgave Fibula van Dishoeck, Haarlem 1978
Geïllustreerde Wereldgeschiedenis
door Prof. Eduard von Tunk, 1962
Het grote Vaderlanse Geschiedenisboek
door Paul Brood en anderen,
Uitgave Uitgeverij Waanders bv, Zwolle 2008
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 21e jaargang nr. 2 - 2009