- 105 - Op dezelfde manier kwam rond 1930 ook het beeld van steen in zijn bezit. Hij vond het beeld zo mooi dat hij het een plekje gaf op Lutje waar hij een soort zomerhuis had met daarbij een De wielerbaan in Hippolytushoef, 16 april 1936. Het beest van steen staat op een sokkel; voor het gebouw. grote tuin. Toen in 1936 de wielerbaan aan de Parklaan in gebruik werd genomen heeft het beeld van steen daar hoog op een sokkel een plaatsje gekregen. Sommige bezoekers dachten dat het een wielrenner moest voor stellen. Zo met de gekromde rug en twee armen naar vo ren leek het met ruime mate van fantasie wel een beetje op een sprinter. Heel veel jaren heeft het daar gestaan. Zelfs de oorlogsjaren heeft het beeld overleefd. De bezetter vond het zeker niet mooi genoeg of misschien wel te zwaar om het mee te nemen. Rond 1950 valt het doek voor de wielerbaan. De sloop gaat beginnen. Duizen den kilo's beton en staal werden afgevoerd. Het houten gebouw, waarin jaren lang drie gezinnen hadden gewoond, werd verplaatst naar de ijsbaan Westerland bij de Waddendijk en moest dienen als clubgebouw. De kale grond werd verkocht aan de gemeente voor de bouw van een school. Restanten werden verdeeld onder de erven. Het beeld van steen werd van de sokkel gehaald, mis schien wel gegooid gezien de lichte beschadiging aan de kop, en kreeg op verzoek van mijn moeder een plaatsje in de boomgaard. (Lees de geschiede nis van de wielerbaan in Op de Hoogte editie 1999 nr. 3) ET BEEST VAN STEEN EN DE OUDE STOEL door Henk de Graaf Als je historisch onderzoek doet naar de herkomst en de levenswandel van je voorouders kun je vreemde dingen tegenkomen. Neem nu dat beeld bij ons in de tuin. Voordat ons huis werd gebouwd was dit perceel een boomgaard. Bij een oude pruimenboom stond het beeld. Als kinderen noemden we het de tijger als we Tarzan speelden en later was het ons paard als we cowboys waren. Hoe dikwijls zaten we niet op de stenen rug. Zonder ons af te vragen waar dat beeld van afkomstig was. Mijn ouders vertelden dat het beeld op een sok kel bij de toegang naar de wielerbaan had ge staan. Hoewel ik me de wielerbaan met het hoge toegangshek, de loketten en de kantine met de kleedkamers nog heel goed kan herinneren, was de sokkel met beeld uit mijn geheugen verdwe nen. Toen ik wat ouder was heb ik naar de ge schiedenis van het beeld gevraagd. Mijn grootvader, Okko Bosker, was een verwoede verzamelaar van historische vondsten. Dat was al gemeen opWieringen bekend. Zodra iets bijzon ders op de Waddenzee of Zuiderzee werd opgevist werd het hem dikwijls aangeboden. Zo stonden vele brokstukken van zwerfkeien en stenen krui ken in de Oudheidskamer achter zijn huis aan het Kerkplein. Zelfs een stenen sar cofaag be hoorde tot zijn verza meling. De zwerfkeien en brokken steen plaat ste hij in zijn atelier. Uren lang kon hij kij ken naar de krassen en Door Okko Bosker beschilderde steen. groeven in de stenen. Hierbij liet hij zijn fantasie de vrije loop. Met een penseel en verf bracht hij accenten aan zodat de vreemdste voorstellingen en teksten zichtbaar werden. Een deel van deze "kunstwerken" zijn nog te zien in Museum Jan Lont. Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 20e jaargang nr. 4 - 2008

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2008 | | pagina 11