- 142 - Om aan uitvoeringen, festivals en concoursen, gehouden in onder andere Winkel, Kolhorn, Avenhorn en Wieringerwaard, mee te kunnen doen maakt het gezelschap lange dagen. Eerst met de boot vanuit Den Oever of de Haukes naar Medemblik, Kolhorn of van Ewijcksluis en vandaar uit wordt de reis vervolgd met de trein of paard en wagen. Wel is het, volgens de notu len, altijd een gezellige boel, het spelen van de muziek begint namelijk al bij vertrek. Het mes snijdt aan twee kanten; voor velen uit het korps zijn deze uitstapjes een eerste kennismaking met de regio en voor de mensen op het platteland zijn deze muzikanten een welkome onderbreking van de dagelijkse sleur. Donderdag 23 mei 1895 neemt men voor het eerst deel aan een concours. Daags tevoren gaat men 's nachts om twaalf uur onder zeil naar Medemblik, waar men 's morgens om drie uur arriveert. Na een korte rustperiode vertrekt men om negen uur onder tromgeroffel naar het station om de trein naar Oost huizen te nemen. Er was afgesproken dat hier een stoomboot naar Beets zou liggen. Tot grote teleurstel ling van 'Harmonie' en andere korpsen ziet men deze juist vertrekken, waardoor men pas om elf uur in Beets aankomt. 'Harmonie'moet als laatste uitko men in de afdeling Lecture a Veu. Voor het einde van de wedstrijd moet men alweer vertrekken, om de trein te kunnen halen. Aan het station te Medemblik heeft zich een grote menigte verzameld in de veronderstel ling dat 'Harmonie' evenals 's morgens met muziek door de stad zal gaan. De aanwezige politiebeamb ten zeggen dat zij dit met een bekeuring zullen ho noreren. Onder aanmoediging van het publiek richt de directeur enkele opmerkingen richting de agenten en gaat met de secretaris naar de burgemeester. Deze geeft toestemming en ontvangt als dank een serenade. Om elf uur 's avonds vertrekt men om na een acht uur durende reis in De Haukes aan wal te gaan. In het lokaal van S. de Vries (nu café de Postboot) wordt een 'morgenoor of pierenverschrikker' genomen en worden een paar nummers muziek gemaakt. Van daar uit vertrekt met per korrie (platte wagen) naar het raadhuis in Hippolytushoef, en speelt men nog maals. Dan in het café nog een afzakkertje en het concours is ten einde... Uit het later toegezonden juryrapport bleek dat het korps vierde was geworden maar met een kanttekening dat men nog veel moest leren. Doordat 'Harmonie' overal optreedt waar zich de gelegenheid voordoet, wint het gezelschap aan populariteit. Harmonie loopt als een rode draad door het leven van de Wieringers, in voor- en tegenspoed geeft het orkest blijk van belang stelling. Het verzorgen van muziek of toneel voor andere verenigingen of kasteleins, dit niet alleen op Wieringen, vormt een belangrijk deel van de inkomsten. In de loop van 1894 komt er een verzoek om mee te werken aan de oprichting van een Noord Nederlandse Muziekbond voor Harmonie- en Fanfarekorpsen. Op zondag 18 november ver trekken enkele leden naar Hoorn voor een ver gadering, maar door windstilte en mist arriveren zij als de vergadering is afgelopen. De leden ont vangen een verslag van de vergadering, daarin wordt 'Harmonie' verzocht om met twee afge vaardigden in het bestuur plaats te nemen. Het bestaan van de bond is van korte duur, er is een tekort aan aangesloten korpsen. De bond wordt in 1897 opgeheven. In 1903 is er de Noord-Hollandse Bond van Harmonie en Fanfare gezelschappen, 'Harmo nie' sluit zich niet aan bij deze bond. Ondanks de voordelen wenst men zich liever niet te binden aan de verplichtingen die het lidmaatschap met zich meebrengt. Het is niet altijd vrolijkheid bij de Harmonie. De dood van de heer Keulen na een kort ziekbed, in 1895, roept bij de leden van de vereniging veel emoties op. Het is het eerste sterfgeval binnen de vereniging. Samen met het gemeentebestuur en de school wordt een grafsteen aangeboden. Doordat het emotioneel van enkele leden teveel vraagt, wordt de treurmars aan de groeve niet ge speeld. Van andere orde is de oversteek naar de vaste wal, is het niet de harde wind en regen die de in strumenten van slag brengt dan wel de windstilte waardoor vertragingen ontstaan. De overtochten in de winter zijn door sneeuw en ijsgang dikwijls riskante aangelegenheden. Eerste kerstdag 1896 zal men in Wieringerwaard optreden. Nauwelijks van wal zegt de schipper dat het wel negen uur kan worden eer men Nieuwe Sluis zal hebben bereikt. Halverwege besluit men om maar ergens aan de dijk aan wal te gaan en de reis verder te voet af te leggen. De schuit keert terug naar Van Ewijcksluis om vandaar de instrumenten per rijtuig te laten volgen. Na afloop van het optreden wordt al les zo spoedig mogelijk op een wagen geladen, die het Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 19e jaargang nr. 5 - 2007

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2007 | | pagina 8