-43-
Om vier uur 's middags van die zaterdag de
tweede januari rijdt de ietwat bejaarde Hanomag
dienstpick-up langs de dijk. Om wat betere weg-
ligging te hebben is de laadbak van de wagen ver
zwaard met volle zandzakken. In de cabine zitten
twee mannen. De chauffeur is geüniformeerd en
de andere is in "burger" gekleed. Het zijn kan
tonnier Cor van der Made en zijn "bijrijder" Cor
Asjes. De laatste die normaal op het kantoor bij
de brug zit, maakt nu ook deel uit van het storm-
wachtteam.
Rijdend op het fietspad tussen de spuisluizen en
het Monument schrokken ze beiden van wat ze
daar aantroffen. Aan de binnenkant van de dijk en
op het fietspad lag ontzettend veel hout. Allemaal
van hetzelfde soort dat kantonnier Cor eerder die
middag aan de buitenkant had aangetroffen. Het
rijden langs de dijk moest met onderbrekingen
plaatsvinden. De andere Cor moest steeds uit
stappen om het aangespoelde hout opzij te leg
gen om dan weer verder te kunnen rijden. Het
kon niet anders dat een schip ergens op zee zijn
deklast had verloren.
Eindelijk bij het Monument aangekomen troffen
ze een personenauto op de vluchtstrook van de
weg aan. Op de auto lag een lange balk. Dichterbij
gekomen zagen de beide mannen dat de voorruit
van de auto aan flarden was en de chauffeur met
een bebloed hoofd min of meer wezenloos half
uit de auto hing. Dit leek niet best. Hier moest
snel worden gehandeld. De verbanddoos van de
dienstwagen was snel gepakt en kon de bestuur
der van de ongeluksauto eerste hulp worden ver
leend. Gelukkig kon de automobilist na een tijdje
zijn weg vervolgen. In die tijd had men nog geen
mobilofoon in de (dienst) auto. Daarom was het
een goede zaak om zo snel mogelijk naar Bree-
zanddijk te rijden om daar via de telefoon van het
benzinestation alarm te slaan over de toestand
op de dijk. Onderweg naar de telefoon bespra
ken beide mannen de situatie en kwamen tot de
conclusie dat, om verder onheil te voorkomen de
Afsluitdijk eigenlijk moest worden afgesloten. Zij
konden daar echter niet zelf over beslissen.
Plotseling staat Cor van der Made op de rem van
zijn auto. Een tweehonderd liter vat rolt over de
dijk om dan de rijweg op te gaan. Gelukkig raakt
het geen van de passerende automobilisten. Dit
doet de deur dicht. Bij het benzinestation gear
riveerd wordt het kantoor in Den Oever zo snel
mogelijk gebeld.
De Afsluitdijk afgesloten
Om die tijd zit in de kamer van het dienstkring-
hoofd Zondervan een kleine staf bijeen. Zij vor
men het crisisteam dat in deze tijd van volledige
dijkbewaking alle berichtgeving betreffende de
gebeurtenissen, in het bijzonder, op de Afsluit
dijk in deze stormperiode nauwlettend volgt en
als dat nodig is handelend optreedt.
Voor een groot
deel komt die be
richtgeving van
de mensen die
daadwerkelijk op
en nabij de water
kering de wacht
houden. De dijk
kan wel heel wat
hebben. Vooral aan
de Waddenzeekant
is zij deels opge
bouwd uit keileem
en daarnaast uit
een sterke glooi
ing. Maar toch...,
er hoeft maar één
zwakke plek in de
dijk te zijn en dan
is het zaak zo snel mogelijk actie te ondernemen.
In de loodsen ligt alle materieel klaar om zo snel
mogelijk naar de plek des onheils te worden ge
bracht. De onderhoudsaannemer is op de hoogte
gebracht dat hij zijn mensen en materieel, indien
nodig, zo snel mogelijk naar elk plekje op de dijk
kan dirigeren.
De telefoon die midden op de tafel staat rin
kelt kort. Zondervan neemt de telefoon aan en
luistert, fronst even zijn voorhoofd en zegt dan:
"OK, Van der Made, dat is duidelijk. Ik weet ge
noeg. Dank voor je bericht. Ja, ik gooi de Afsluit
dijk dicht.".
Dan is plotseling de kamer vol rumoer. Kreten
van ongeloof. De dijk dicht? Zondervan geeft in
korte bewoordingen de situatie op de dijk weer
en belt dan eigenhandig de politie...
Nadat kantonnier Cor van der Made de chaos op
de Afsluitdijk per telefoon aan het dienstkring-
hoofd had gemeld, vertrokken hij en Cor Asjes
naar Den Oever om daar verder verslag te doen
van hun bevindingen. Overal lag nu hout op het
fietspad en half op de rijweg. De automobilisten
hadden de grootste moeite al het aangespoelde
Dienstkringhoofd
ing. H. Zondervan
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 19e jaargang nr. 2 - 2007