- 42 -
zijn plaats komen. Dit was één van de gelukkig
ste momenten in zijn leven. Als natte kantonnier
kreeg hij het beheer over de glooiingen van zowel
de buitenkant als de binnenkant van de dijk Dat
was een kolfje naar zijn hand. Want hij had, als
vroegere steenzetter, als geen ander kennis van
zetwerk
Terug op Den Oever
In 1973 werd een aanvang gemaakt met het re
construeren van de kruising Den Oever. Deze ge
vaarlijke kruising werd een zogenoemde ongelijk
vloerse aansluiting. Tevens was dit het begin van
de verdubbeling van het
Wieringen, de Afsluitdijk, Harlingen en Delfzijl
op tot extreme hoogten. In die gebieden was er
een volledige dijkbewaking van kracht.
Hout op de dijk
Het was vliegend stormweer! Net als in het hele
noordelijk kustgebied was ook voor de Afsluit
dijk een volledige dijkbewaking van kracht. Dat
betekende dat er continue werd gepatrouilleerd
langs de Waddenzeekant van de dijk. Vooral de
kwetsbare plekken, zoals bij de Middelgronden,
werden extra in de gaten gehouden. Hier stond
de noord noordwester recht op de kust.
rijksweggedeelte door
de Wieringermeer. De
rijkswoningen die van
het begin dat de Af
sluitdijk gereed kwam
bij de brug hadden ge
staan, moesten worden
afgebroken om plaats
te maken voor asfalt.
Ter vervanging van de
af te breken woningen
werden er aan de Hof
straat in 1972 een aan
tal nieuwe woningen
gebouwd.
Na zeven jaar in Zalt-
bommel te hebben ge
woond kon het gezin
Van der Made in de
cember 1974 één van
deze woningen betrek
ken. Nel was weer in
haar element en voor
Cor lag er een nieuwe
uitdaging...
Deze droog opgesomde
feiten verbergen echter
een geweldige ontrege
ling van het maatschap
pelijke leven in de door het orkaangeweld getrof
fen gebieden. Op het vliegveld De Kooy werd op
3 januari een gemiddelde windsnelheid van 23,7
m/sec gemeten. Dat is windkracht 9, maar met
uitschieters tot boven windkracht 12. De wind
richting was voor ons gebied erg gevaarlijk. De
noodnoordwestenwind blies rechtstreeks op ons
kustgebied en stuwde het water bij Den Helder,
Cor van der Made had,
net een jaar in dienst,
ook te maken met dit
stormgeweld. Net als
een ieder ander over
weldigde hem dit ook.
Hij was op die tweede
januari al vele malen
de Afsluitdijk op en
neer geweest. Rijdend
op het fietspad stopte
hij op diverse plaatsen
om dan min of meer
kruipend bij de dijk
op te gaan. Op de dijk
kon je niet staan. Met
het hoofd net boven
de dijk uit probeerde
hij te schouwen hoe
het er aan de buiten
kant voorstond. Flar
den schuim en andere
rotzooi sloeg hem in
het gezicht. Links en
rechts kijken viel het
hem op meer plaatsen
op dat er, naast wrak
hout, veel nieuw hout
op de dijk aanspoelde.
Lange en korte balken
en nog meer van dat soort hout. Langs de hele
dijk tot aan de Kop van de Afsluitdijk toe was het
allemaal hout wat de klok sloeg.
Dat kon nog wat worden. Ze moesten het met
zijn allen als team maar goed in de gaten hou
den. Als de storm niet ging liggen kon dit nog wel
eens onheil veroorzaken.
Orkaan over Europa
In de nacht van 2 op 3 januari 1976 raas
de er een geweldige orkaan over Europa. De
orkaan liet een spoor van vernielingen ach
ter in een strook van Engeland en Scan
dinavië tot de Alpen. Daarbij kwamen 60
mensen om het leven. Ook in Nederland
ontkwam men niet aan dit natuurgeweld.
Op verschillende plaatsen aan de kust werd,
onder andere bij Bloemendaal en Zand-
voort duin weggeslagen. Zwaar werden de
Drentse bossen getroffen. Bij Workum ging
een in aanbouw zijnde varkensmesterij te
gen de vlakte; In Leeuwarden knapte de to
renspits van het destijds hoogste provinciale
bouwwerk, de Sint Bonifaciuskerk, geheel
af. Van de Sint Annakerk in Amstelveen
ging het dak er af en een deel van het dak
van het Centraal Station in Amsterdam
ging verloren. In Nederland bleven over
stromingen gelukkig achterwege maar dat
was niet het geval in het noordwesten van
Duitsland en Denemarken. Daar moesten
in totaal 30.000 mensen hun huizen verla
ten en worden geëvacueerd.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 19e jaargang nr. 2 - 2007