- 63 -
Er bestaat voor de Dienst van de Zuiderzeewer
ken geen wettelijk verplichting voorzieningen
te treffen voor buitendijkse gronden, op grond
van nadelige gevolgen door de afsluiting. Alleen
op billijkheidsgronden zou iets kunnen worden
gedaan indien van "andere zijde" met een uit
gewerkt verbeteringsplan zou komen. Met een
bescheiden steun (later zelfs vastgesteld op 1/3
gedeelte van de kosten) is men dan bereid de ver
wezenlijking van dit plan te bevorderen. Directe
financiële steun aan de landeigenaren is dus uit
gesloten.
Toch worden er meer pogingen tot behoud van
de Grië ondernomen, in 1939 stelt men voor het
gebied in het ruilverkavelingplan op te nemen. Er
wordt gepleit voor een combinatie van dijkaanleg
en landaanwinning.
Het is vrijwel zeker, dat het verloren gaan van
grote stukken kwelderland niet is veroorzaakt
door alleen wadverlaging, het verdwijnen van de
wiervelden of verhoging van de waterstand door
bodemdaling c.q. afsluiting van de Zuiderzee,
maar door een combinatie van deze factoren en
de golfslag. De boeren hebben dus wel degelijk
gevolgen van de aanleg van de Afsluitdijk onder
vonden. Naast de afslag speelt de wadverlaging
een rol. Bij de zeedijk van de Terschellingerpol
der is in de periode 1930-1940 een verlaging van
twintig centimeter opgetreden. Ook bij de Grië is
het wad verlaagd en tevens minder slibrijk gewor
den. Ten oosten van de Grië constateert men dat
er spontane aanwas plaats vindt. Dit zou kunnen
betekenen dat het wantij zich in oostelijke rich
ting heeft verplaatst.
Met dank aan de heren P. de Boer, die boven
staand onderzoek heeft verricht en J.A. Smit,
secretaris van de Stichting Ons Schellingerland.
Een stichting die zich inzet om dit unieke gebied
te behouden.
Een kaart van de kop van Noord-Holland uit 1929. De Afsluitdijk is nog niet klaar, maar de dijk van de Wieringer-
meerpolder in aanleg wordt hier Afsluitdijk genoemd. De route van de postboot van Van Ewijcksluis naar De Haukes
staat nog op de kaart, maar de "Korte Afsluitdijk is al zichtbaar. Terschelling hoorde toen nog bij de provincie Noord
Holland. Uit Sleeswijk's zak-atlas van Nederland voor Wandelaars, Wielrijders en Automobilisten" uitgegeven door
J.A. Sleeswijk, Bussum, 1929)
TERSCHKLLING
IERTNGEN
[e^einblik
!nkhui zen
oiutrST
l u>nr!
f Groote
plaat.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 19e jaargang nr. 2 - 2007