- 63 - Er bestaat voor de Dienst van de Zuiderzeewer ken geen wettelijk verplichting voorzieningen te treffen voor buitendijkse gronden, op grond van nadelige gevolgen door de afsluiting. Alleen op billijkheidsgronden zou iets kunnen worden gedaan indien van "andere zijde" met een uit gewerkt verbeteringsplan zou komen. Met een bescheiden steun (later zelfs vastgesteld op 1/3 gedeelte van de kosten) is men dan bereid de ver wezenlijking van dit plan te bevorderen. Directe financiële steun aan de landeigenaren is dus uit gesloten. Toch worden er meer pogingen tot behoud van de Grië ondernomen, in 1939 stelt men voor het gebied in het ruilverkavelingplan op te nemen. Er wordt gepleit voor een combinatie van dijkaanleg en landaanwinning. Het is vrijwel zeker, dat het verloren gaan van grote stukken kwelderland niet is veroorzaakt door alleen wadverlaging, het verdwijnen van de wiervelden of verhoging van de waterstand door bodemdaling c.q. afsluiting van de Zuiderzee, maar door een combinatie van deze factoren en de golfslag. De boeren hebben dus wel degelijk gevolgen van de aanleg van de Afsluitdijk onder vonden. Naast de afslag speelt de wadverlaging een rol. Bij de zeedijk van de Terschellingerpol der is in de periode 1930-1940 een verlaging van twintig centimeter opgetreden. Ook bij de Grië is het wad verlaagd en tevens minder slibrijk gewor den. Ten oosten van de Grië constateert men dat er spontane aanwas plaats vindt. Dit zou kunnen betekenen dat het wantij zich in oostelijke rich ting heeft verplaatst. Met dank aan de heren P. de Boer, die boven staand onderzoek heeft verricht en J.A. Smit, secretaris van de Stichting Ons Schellingerland. Een stichting die zich inzet om dit unieke gebied te behouden. Een kaart van de kop van Noord-Holland uit 1929. De Afsluitdijk is nog niet klaar, maar de dijk van de Wieringer- meerpolder in aanleg wordt hier Afsluitdijk genoemd. De route van de postboot van Van Ewijcksluis naar De Haukes staat nog op de kaart, maar de "Korte Afsluitdijk is al zichtbaar. Terschelling hoorde toen nog bij de provincie Noord Holland. Uit Sleeswijk's zak-atlas van Nederland voor Wandelaars, Wielrijders en Automobilisten" uitgegeven door J.A. Sleeswijk, Bussum, 1929) TERSCHKLLING IERTNGEN [e^einblik !nkhui zen oiutrST l u>nr! f Groote plaat. Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 19e jaargang nr. 2 - 2007

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2007 | | pagina 29