am i - 51 - ANTWERPEN Ansichtkaart van het monument en kilometerpaal rentiestrijd. Het was een opbieden tegen elkaar om voor het goedkoopste vervoer te zorgen. Een retour Leeuwarden - Amsterdam voor vier gul den was in die tijd een zacht prijsje. Uiteraard heeft ook het vrachtverkeer geprofi teerd van de nieuwe verbindingsweg, waardoor goederen sneller en goedkoper konden worden vervoerd. Het noorden was voor het westen open komen te liggen. De oorspronkelijke weg over de Afsluitdijk heeft de groei van het verkeer niet kunnen verwerken. Het rijden op een baan in twee richtingen bleek vooral bij slecht weer en bij nacht met het toenemende verkeer niet be- Nu wij het over het ver keer hebben nog even een paar opmerkingen over het luchtverkeer. In 1937 kreeg Wieringen een noodlandingster rein. Niet minder dan veertig hectare waren daarvoor gereserveerd, zoals men in die tijd trots wist te vertellen, maar het eerste vliegtuig moest er nog landen! Zal de Afsluitdijk de plaats leve ren voor een tweede luchthaven, zoals die ont worpen is door ir. J. Petri, planologisch adviseur van de Nederlandse Heidemaatschappij? Of zal over zoveel tientallen jaren dit idee ook als curi ositeit worden opgehaald, zoals nu het noodlan dingsterrein uit 1937? Bron: De Afsluitdijk: recht door zee, Fucks Simons paald veilig te zijn. Er moest voor de nodige aanpassing worden ge zorgd. Gelukkig waren de mogelijkheden er en kon enkele jaren gele den tot verdubbeling van de rijbanen worden besloten, waardoor de Afsluitdijk weer goed en veilig berijdbaar werd. Een luchthaven? Verkeersbrug bij Den Oever Holland Friesland. I AMSTERDAM JS DEW OEVER 6,4 Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 19e jaargang nr. 2 - 2007

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2007 | | pagina 17