e Afsluitdijk: méér dan een afsluiting - 50 - De Afsluitdijk is meer geworden dan een afslui ting van de Zuiderzee. De Afsluitdijk werd ook een belangrijke verkeersweg: een belangrijke ver binding tussen Noord-Holland en de noorde lijke provincies. Het is met dat verkeer wel even anders gegaan dan de plannenmakers hadden gedacht. In de memorie van toelichting op het wetsvoorstel tot afsluiting en droogmaking van de Zuiderzee kon men lezen over het voordeel dat de spoorwegverbinding tussen Noord Hol land en Friesland 56 kilometer korter zal wor den. Over de spoorbaan over de Afsluitdijk is veel te doen geweest. Eens was er bijvoorbeeld het plan om Arum tot een spoorwegknooppunt te maken. Maar het eind van het lied was dat er helemaal geen spoorweg is gekomen en dat de plaats die daarvoor was gereserveerd, gebruikt is voor uitbreiding van de autoweg. Voor het weg verkeer is de Afsluitdijk veel belangrijker gewor den dan men toentertijd dacht. Wie had in 1933 toen de weg werd geopend kunnen dromen dat er een autosnelweg op de Afsluitdijk zou lopen. Bij de plannenmakers was er ook niet veel aan dacht voor. Van de grote ontwikkeling die het wegverkeer in betrekkelijk korte tijd zou door maken had men nog geen weet en dat kan ook niemand worden verweten. 'Het landverkeer zal door de afsluiting worden gebaat door de gele genheid die wordt geopend voor den aanleg van een weg over den Afsluitdijk.'Dat is alles in de Betonweg naar Friesland ■f m genoemde memorie van toelichting. Toen de dijk voltooid was, was de weg nog niet klaar. Pas in maart 1933 werd bekend gemaakt dat licht ver keer op de weg over de dijk werd toegelaten. Wie van deze weg gebruik wilde maken, moest echter wel een bedragje betalen ten bate van een toen bestaand comité voor hulp aan crisisslachtoffers. Dat rijden over de dijk was toen wel een evene ment. Nu nog wordt verteld dat kinderen een dagje vrij van school konden krijgen om met pa en ma in de automobiel (wat een avontuur!) een tochtje over de dijk te gaan maken. Op 25 september 1933 ging de verkeersweg over de Afsluitdijk definitief open. Wat is er mooier dan nu een foto te zien van de Afsluitdijk met een onderschrift uit die dagen, 'waarover zich weldra een druk autoverkeer ontwikkelt: elke tien minu ten een auto.' Het crisiscomité is met de grote belangstelling voor de dijk wel gelukkig geweest. Na de officiële opening van de weg werd 100.000 gulden afgedragen uit de tijdelijke heffing voor toegang tot de dijk. Het bedrag had misschien nog hoger kunnen zijn als men wat slimmer was geweest. Er waren namelijk twee tarieven, een voor auto's en een voor motoren. Toen inwoners van Franeker met paarden over de dijk gingen rijden, was wel duidelijk dat hiervoor niets be hoefde te worden betaald. De paarden waren vergeten. Er kwam geen trein op de Afsluitdijk, maar wel een andere vorm van openbaar vervoer: de bus. H. Pols uit Leeuwarden was de eerste die met een spe ciale vergunning een groep ambtenaren van Rijkswaterstaat per bus over de dijk vervoerde. Hij was het ook die met zijn collega's De Waard en Boontje een vaste busdienst over de dijk naar Amsterdam opende. Voor de men sen in het noorden was Amsterdam aanzienlijk dichterbij gekomen. In de tijd van de wilde bussen kon men boven dien nog profiteren van de moordende concur- Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hóógte" - 19e jaargang nr. 2 - 2007

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2007 | | pagina 16