- 46 - ruimploeg daardoor oponthoud had. Toch was de sneeuwval en de stormachtige wind zo hevig dat alle verkeer dat probeerde de Afsluitdijk over te komen, onherroepelijk vast kwam te zitten. Zelfs het ruimen van de sneeuw op de reguliere manier had geen baat meer. Na overleg met de rampendienst van Schiphol werden sneeuwbla- zers van de luchthaven naar de Afsluitdijk gediri geerd. Het inzetten van dit soort materieel op de Afsluitdijk was nog nooit eerder voorgekomen. Toch konden de blazers weinig doen. Er zijn teveel verschillen in het inzetten van een sneeuwblazer en een sneeuwschuiver. Een blazer blaast wel de sneeuw weg maar is enkel nuttig waar het losse sneeuw betreft. Als op het wegdek reeds vastgereden sneeuw aanwezig is, dan is een sneeuwblazer niet waardevol en loopt dan zelf vast. Ondanks dat er in de media veel aandacht aan dit fenomeen werd geschonken moesten de met veel tamtam aangekondigde blazers het veld ruimen en "de aftocht blazen". Overal in het land raakten door de stormachtige noordoostenwind de wegen vol met sneeuwduinen en was verkeer praktisch niet mogelijk. Toch werd op de Afsluit dijk getracht één rijbaan vrij te houden voor het verkeer. Dat dit met de grootste moeite gepaard ging hoeft geen betoog. Onderhoudswerk Calamiteiten zijn er gelukkig niet altijd. Het re guliere onderhoudswerk aan de dijk moet ook doorgang vinden. De onderhoudswerken zijn voor het merendeel vastgelegd in een bestek. Op dit soort bestekken kan een aannemer op uit nodiging of bij openbaarheid inschrijven. Daar naast is er dikwijls het zogenaamde losse werk. Vaak kleine werken die soms ad hoe, soms re gulier voorkomen. Voor dat soort werk moet de onderhoudsaannemer steeds een aantal mensen beschikbaar stellen. Dat is in het onderhoudsbe- stek geregeld. Tot de taak van Cor behoort het onder meer om toe te zien op het onderhoudswerk aan de bui ten- en binnenglooiing van de dijk. Het is wel licht interessant te vermelden dat er op de hele Afsluitdijk één miljoen vijfhonderd twintigdui zend vierkante (1.520.000) meter glooiing is ver werkt! Zowel de Waddenzee als het IJsselmeer likken of happen steeds maar weer met hun golven aan de stortberm en het zetwerk Dat geeft slijtage en door slijtage neemt de kracht en sterkte van een waterkering af. Regelmatig moeten er dan ook inspecties plaatsvinden. Op de dijk ziet men dik wijls een vaste kern van steenzetters die repara ties aan de beide glooiingen verrichten. Kanton nier Van der Made weet als geen ander waar hij bij die reparaties op moet letten. Hij is immers gepokt en gemazeld in dat vak. Vandaag kan je hem vinden op de noordelijke dam bij Kornwerderzand. Een grote oppervlakte glooiing moet daar opnieuw worden gezet. Mor gen inspecteert hij de reparaties aan de stortberm bij het Monument. Inspecteert! De kantonnier van vroeger heet tegenwoordig inspecteur of toezichthouder. Alles moet en gaat met zijn tijd mee. Contactpersoon bij ongevallen Naast de functie van inspecteur/toezichthouder is Van der Made tevens CPO of wel Centraal Punt Ongevallen. Dat betekent dat hij bij calamiteiten en ongevallen het aanspreekpunt is van de dienst. Totaal zijn er vijf CPO's die bij toerbeurt dienst hebben. Dat betekent dat iedere CPO-er eens in de vijf weken een weekend dienst heeft. Een "pie per" zorgt er voor dat degene die dienst heeft vier en twintig uur per dag oproepbaar is. Dat heeft consequenties voor het gezinsleven, maar is niet onoverkomelijk. Wat een CPO-er meemaakt kan best heel heftig zijn. Vooral als er bij verkeerson gevallen mensenlevens te betreuren zijn of dat een drenkeling op de dijk is aangespoeld. Afsluitdijk ...Toen Cor van der Made bij de plaats van het ongeval aankwam, troffen ze een grote ravage aan. De tankwagen met vloeibare mest was, waar schijnlijk na een stuurfout, in de middenberm terecht gekomen en had over een behoorlijke lengte de vangrail geramd. Op zich erg genoeg, maar tot overmaat van ramp had de tankwagen een groot deel van de in de middenberm aanwe zige graskeien er uit gerost en werden deze door de rondraaiende wielen van de auto naar alle kanten gelanceerd. Het gevolg was dat de aan de andere kant van de vangrail rijdende auto's werden geraakt door deze projectielen. Eén en al chaos! Niet minder dan drie en twintig auto's hadden min of meer schade opgelopen. Kapotte 7jaar Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 19e jaargang nr. 2 - 2007

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2007 | | pagina 12