- 45 -
Ondertussen bleef het in Midden- en Zuid-Ne
derland onafgebroken zwaar regenen, terwijl ook
daar de temperatuur hard zakte. Rond twee uur
ging de ijzel in het zuiden van Noord-Holland
over in sneeuw. Enkele uren later gebeurde dit
ook in de rest van Midden-Nederland en in de
avond in Zuid-Limburg. In het noorden onder
tussen woedden ongekend hevige sneeuwstor
men. De sneeuw stoof over de beijzelde velden
en kon nergens houvast vinden, behalve bijvoor
beeld achter boomgroepen, boerderijen en in
dorpen. Spoedig viel hier en de daar de elektrici
teit uit zodat het poollandschap compleet was.
Toen het licht werd, bleek de ernst van de situ
atie. Reeds toen hadden zich sneeuwduinen ge
vormd tot 1,5 meter hoogte, zodat vele wegen
(zelfs autowegen) geblokkeerd waren. Veel men
sen konden hun werk niet meer bereiken, bussen
reden niet, auto's sneeuwden in. Scholen sloten
de deuren. Het is onmogelijk om een goed beeld
te geven van zo'n blizzard, wanneer men dit niet
aan de lijve heeft ondervonden. Die dag was het
buiten vertoeven een pijnlijke kwestie. Bij een
zicht variërend van 50 tot soms maar 5 meter
sneed de scherpe stuifsneeuw in je gezicht en dit
bij een temperatuur van -5 graden en een wind
die nog steeds minstens stormachtig was. Bar
baars is dan een term, die niet overdreven lijkt.
Sneeuwschuivers in staffelformatie
De sneeuwval nam in intensiteit toe. De sneeuw
duinen hoopten zich plaatselijk tot ongeloof
lijke hoogten op. Vooral in Noord-Groningen en
Noord-Friesland waren hoogten van vier tot zes
meter vrij algemeen. Veel dorpen raakten totaal
geïsoleerd om van alleenstaande boerderijen nog
maar te zwijgen. Alle autowegen in het noorden
waren afgesloten, er was zelfs een rijverbod. Op
sommige plaatsen was sprake van een noodsitu
atie: telefoonverbindingen waren verbroken en
hoogspanningskabels braken door de zware ijzel-
last en hevige storm. Crisiscentra werden opge
richt. Sneeuwruimen had geen zin: wegen stoven
net zo hard weer dicht
Afsluitdijkverkeer gehinderd
door sneeuw
Ook het verkeer op de Afsluitdijk had het zwaar
te verduren en kwam na een tijdje stil te staan.
De dienstkring Afsluitdijk zette veel materieel in.
Voor de noord- en zuidrijbaan werden elk drie
sneeuw-schuivers en twee strooi-wagens ingezet.
De drie schuivers reden in een gestaffelde forma
tie. Dat wil zeggen dat ze in principe schuin naast
elkaar reden. Dan toch nog probeerden automo
bilisten daar voorbij te komen, met het gevolg dat
ze verderop vast kwamen te zitten en de sneeuw-
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 19e jaargang nr. 2 - 2007