- 121 - verhoudingen op de hoogte is. Heeft hij zich wel afgevraagd welk een mooie eensgezindheid hij dreigt te verscheuren?" Maar de aanvoerder in de schoolstrijd, die zich in hart en ziel Wieringer voelt, wordt door echte Wie- ringers zelf als vreemde beschouwd. Zijn familie is pas in de 19e eeuw uit Groningen hier beland en ze bemoeien zich ook nog overal mee! Was dat de oorzaak dat de strijd tegen de christelijke school niet te winnen was? Ook de tegenpartij gaat hard tegen verdachtmakingen in. "Het is broodnodig dat er een school komt waarin Jezus Christus de eerste plaats toekomt. Een school boven dien waar het kind vooral het gezag leert eerbiedigen". Daar hadden de christelijken een punt. In 1927 hadden de kinderen van de openbare school mas saal gespijbeld toen er een grote landbouwtentoonstelling in het dorp was. De ouders werden op het raadhuis ontboden om zich te verantwoorden. En dat de openbare school plaats bood aan iedere gezindte was, zeiden de christelij ken, ook een fabeltje. Onlangs had de mees ter daar een jongen die op het schoolplein een psalm neuriede dat verboden! Volksonderwijs sloeg terug met een lezing getiteld: De openbare school, de school voor het Kind en Volk en Land. "Heerscht in die scholen nu werkelijk de christelijke sfeer: uw naasten lief te hebben?" was de retorische vraag. "Neen was het antwoord van de spreker de heer Lamers, op de zichzelf gestelde vraag. En hij kon het weten! "Ik ben zelf leerling van zo'n bijzondere school geweest en ondanks de vele teksten, die aan de wand hingen werd bij de kinderen zooveel afkeer ingeboezemd voor andersdenkenden, dat buiten de school angstvallig werd vermeden met die andersdenkenden in aanraking te komen. Neen, de ware christelijke school is de openbare lagere school waar plaats is voor ieder kind, van welke godsdienst ook en waar de kinderen wel de ware naas tenliefde wordt voorgehouden." Een laatste dramatische oproep van Volksonderwijs in de Wieringer Courant tegen de christelijke school helpt niet: "Wat men ook bouwe, wat men ook trouwe, laat uw kinderen op de openbare school". Bij de definitieve aanvraag hebben Bosma c.s. het benodigde handtekeningen quotum en staat niets de realisatie meer in de weg. In 1929 was een levensvatbare christelijke school in Den Oever een feit. En daarmee een wegbereider voor de probleemloze stichting van een roomse school luttele jaren later. Bronnen: ArchiefWieringer Courant F. Tenhaeff: Invloeden der Zuiderzeewerken op de samenleving van Wieringen - Mensch en Maat schappij, Amsterdam 1946 De Christelijke School te Den Oever. Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 18e jaargang nr. 4 - 2006

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2006 | | pagina 19