- 121 -
verhoudingen op de hoogte is. Heeft hij zich wel afgevraagd welk een mooie eensgezindheid hij dreigt te
verscheuren?"
Maar de aanvoerder in de schoolstrijd, die zich in hart en ziel Wieringer voelt, wordt door echte Wie-
ringers zelf als vreemde beschouwd. Zijn familie is pas in de 19e eeuw uit Groningen hier beland en
ze bemoeien zich ook nog overal mee! Was dat de oorzaak dat de strijd tegen de christelijke school
niet te winnen was? Ook de tegenpartij gaat hard tegen verdachtmakingen in.
"Het is broodnodig dat er een school komt waarin Jezus Christus de eerste plaats toekomt. Een school boven
dien waar het kind vooral het gezag leert eerbiedigen".
Daar hadden de christelijken een punt. In 1927 hadden de kinderen van de openbare school mas
saal gespijbeld toen er een grote landbouwtentoonstelling in het dorp was. De ouders werden op het
raadhuis ontboden om
zich te verantwoorden.
En dat de openbare
school plaats bood aan
iedere gezindte was,
zeiden de christelij
ken, ook een fabeltje.
Onlangs had de mees
ter daar een jongen die
op het schoolplein een
psalm neuriede dat
verboden!
Volksonderwijs sloeg
terug met een lezing
getiteld: De openbare
school, de school voor
het Kind en Volk en
Land. "Heerscht in die
scholen nu werkelijk de christelijke sfeer: uw naasten lief te hebben?" was de retorische vraag. "Neen was
het antwoord van de spreker de heer Lamers, op de zichzelf gestelde vraag. En hij kon het weten!
"Ik ben zelf leerling van zo'n bijzondere school geweest en ondanks de vele teksten, die aan de wand hingen
werd bij de kinderen zooveel afkeer ingeboezemd voor andersdenkenden, dat buiten de school angstvallig werd
vermeden met die andersdenkenden in aanraking te komen. Neen, de ware christelijke school is de openbare
lagere school waar plaats is voor ieder kind, van welke godsdienst ook en waar de kinderen wel de ware naas
tenliefde wordt voorgehouden."
Een laatste dramatische oproep van Volksonderwijs in de Wieringer Courant tegen de christelijke
school helpt niet: "Wat men ook bouwe, wat men ook trouwe, laat uw kinderen op de openbare school".
Bij de definitieve aanvraag hebben Bosma c.s. het benodigde handtekeningen quotum en staat niets
de realisatie meer in de weg. In 1929 was een levensvatbare christelijke school in Den Oever een feit.
En daarmee een wegbereider voor de probleemloze stichting van een roomse school luttele jaren
later.
Bronnen:
ArchiefWieringer Courant
F. Tenhaeff: Invloeden der Zuiderzeewerken op de samenleving van Wieringen - Mensch en Maat
schappij, Amsterdam 1946
De Christelijke School te Den Oever.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 18e jaargang nr. 4 - 2006