-99 - van Lou> De plaatselijke huisarts vindt het raadselachtig. Hij kent meerdere wonderbaarlijke gene zingen: een tbc-patiënt met een vuistdik gat in de longen. Door Lou genezen. Een vrouw bi] wie de baarmoeder was weggehaald die toch een gezonde baby had gekregen. De huisarts troost zich met de gedachte dat de medische wetenschap nog niet alles kan verklaren. De geraadpleegde Muidense predikant heeft een andere verklaring. Wordt in de Bijbel niet gewaarschuwd voor valse profeten? De verzekeringsarts blijft vol twijfel, nog steeds onder de indruk van het charismatische voorko men van de armoedige Lou. Als enkele maanden later een andere Lou adept sterft is de dokter bij na opgelucht. Hij moet zich in Lou vergist heb ben, niemand is toch onsterfelijk. Gerustgesteld gaat hij over tot de orde van de dag. De huis kamerbijeenkomsten van Lou gedijen, zowel in Muiden, als bij volgelingen in Amsterdam. Met de mooie donkere Mientje allengs meer als de re gisseur werd Lou steeds bekender als de nieuwe Jezus lichamelijk. Hij preekt overal in het land voor volle zalen en krijgt honderden aanhangers. Als lokkertje staat hij op de Dappermarkt in de hoofdstad om paling te verkopen, maar is meer geïnteresseerd in potentiële gelovigen. En die zijn er, want Lou helpt ze ter plekke van hun kwaal tjes af. Hier krijgt hij zijn definitieve naamsbe kendheid als Lou de Palingboer. Al gauw krijgt zijn groep alle kenmerken van een sekte, met Lou als de onsterfelijke zoon van God, meer symbool dan als leider van het geheel. Ken merkend voor de Lou groep is de geslotenheid, het gebrek aan corrigerende, controlerende sy Voorblad van een uitgave van de sekte Lou sternen en de onderlinge dwang. De socioloog MaxWeber heeft gewezen op het feit dat het charis matische gezag blootstaat aan "routinisering". Zodra de charismatische persoonlijkheid wegvalt of zijn gezag moet overdragen of geïnstitutionaliseerd verdwijnt de betovering. Precies dat gebeurde in de Lou groep toen enige organisatie onvermijdelijk werd. Harry Mulisch geeft er in "Voer voor psychologen" een ontluisterend beeld van. Mientje trok als "Gestalte der liefde" aan alle touwtjes, ondersteund door engelen, vrouwen van verdienste. En dan waren er vijftig Zonen van God! Met elkaar werd het apparaat van prediking, vergaderingen en uit gave van eigen bladen gaande gehouden. Lou zat er als symbool bij en keek er naar. Rookte zijn si gaar en dronk zijn borreltje en voerde op vergaderingen zelfs niet meer het woord. Dat ging met oude toespraken van de bandrecorder. "Nou is hij ook nog te beroerd om te preken", smaalde zijn familie. Mientje had hem als klap op de vuurpijl nog de bevestiging ontfutseld dat hij met meer Gods zoon was, maar onze Lieve Heer zelf. Op zich is die gedachte niet zo vreemd als op het eerste gezicht lijkt Meerdere wereldgodsdiensten benadrukken het goddelijke in de mens. De dichter Kloos had het a over: Ik ben een God in het diepst van mijn gedachten. Minder bekend is dat dezelfde dichter ook publiceerde: Satan, Gij Zijt, en zijt in elk mens machtig, daarmee aantonende dat zo met m ieder mens, dan toch wel de dichtersziel beide polen in zich huist. Daarmee begon de definitieve afbraak van Lou's rijk. "De Lou groep werd een heksenketel, overko kend van duivelse brouwsels" analyseert Christine van Inghen in 1970. Ze kon het weten want ze was zelf jaren in Lou geweest. In 1967 voert Lou nog één keer het woord in Frascati in Amsterdam. De zaal puilt uit. Op de vraag of hij religieus was opgevoed plooide hij de tandeloze mond tot een glim- Mensch, du bist es, der die Schöpfung verdorben hat. Mensch, du bist es, der den Menschen verdorben hat. Mensch, du bist Dein eigener Mörder! lit L geuite CXCX11 LUiilgVvIViiwv, wxs»..-J Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hóógte" - 18e jaargang nr. 3 2006

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2006 | | pagina 33