- 83 - Ook waren er geruchten over seksuele uitspattingen en naaktloperijEr werd zoveel gekletst dat op zondag een stroom van nieuwsgierigen zich voor het huis van Mosk verzamelden om dat eens met eigen ogen te aanschouwen. De burgemeester gaf de brugwachter Smit bij de Kooibrug opdracht de mensenstroom af te stoppen en terug te sturen. Trijn Tiel noemde het later allemaal flauwekul. Niks brandstapels of vrije liefde. Er werd gepreekt en gedoopt. Ook zijzelf en Lou lieten zich vanaf een speciaal aangelegd vlondertje in het water van het Balgzandkanaal door onderdompeling dopen. Daarom werd Dirks groep ook wel de dompelaars genoemd. Al dat gedoe werd de vrouw van Dirk Mosk teveel. Het einde van het liedje was dat Dirk het huis verliet en een onderkomen vond bij geloofsgenoten in Haarlem. Het was een kinderloos paar. Hier verrichtte de "profeet Elia" een wonder: hij was er nog maar korte tijd als kostganger toen de vrouw ondanks de onvruchtbaarheid van haar man zwanger werd. Ze baarde een kind dat merkwaardig genoeg Mosk familietrekken had. Dirk kon het mentaal niet bolwerken en belandde een tijdlang in het St. Willibrord Gesticht in Heiloo. Na ontslag wilde zijn eega hem wel terug mits hij de profeten mantel zou afleggen. Dat was teveel gevraagd en Dirk verhuisde naar Den Helder, waar hij op de rijkswerf zijn beroep als timmerman uitoefende. Na zijn mystieke ervaring op het wad is Lou niet meer welkom in de Christengemeente van Mosk. Ze verklaarden hem voor gek en dat kon hun beweging alleen maar schaden. Onder de paar mensen die in Lou geloven is Evert Schoonheden. Met hem begint Lou eigen huiskamerbijeenkomsten te houden. Schoonheden was uit de bollen gestapt en vissersknecht bij Lou geworden. In het geestelijke zou hij zijn leven lang Lous knecht blijven, de Petrus van de Lou-beweging. Maar dat was pas veel la ter. Piet Kranenburg bezocht ook huiskamerbijeenkomsten bij Lou. Daar kwam ook onder anderen Jelle Adema uit Julianadorp, een collega prediker van de zogenaamde Maranathagroep. Wat was dat toch met al die selfmade evangelisten in de Noordkop? Waar in andere streken van het land politieke voorlieden opstonden om de hemel op aarde te prediken, was hier een grote opbloei van sekten onder leiding van charismatische voorlieden: bakker Breed uit Den Helder, boer Maze- reeuw uit Opperdoes, Jelle Adema uit Julianadorp, Dirk Mosk uit Breezand, en de reizende zendeling Klaas Rozendaal. En nu dus ook Lou Voorthuijzen. Net als bij Lou waren veel van die predikers tot het inzicht van hun lotsbestemming gekomen na een geestelijke crisis. Lag het wellicht aan de schrale zandgronden van de kop van Noord-Holland. Of had de Heer een speci ale bestemming voor het ge bied in gedachten en zond hij daarom van die aparte boodschappers? Rond Lou had zich een groeiende schare bewonde raars gevoegd. "Dat kwam vooral omdat hij zo'n humo rist was", aldus Kranenburg. Bouw huis Kokelaar en Lou "Hij had een speciaal soort charme waar vooral vrou wen gevoelig voor waren. Toen al lagen ze aan zijn voeten". Eén van de mannen met ontzag voor Lou was de technisch tekenaar Kokelaar, die fortuin had gemaakt in Indië. Hij werd volgeling en financier van Lou. Diens bouwvallige woning moest afgebroken worden. Hij woonde er bijna in de natuur, zo lek was het dak. Lou en Kokelaar laten een dubbele woning aan de Balgweg bouwen. Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 18e jaargang nr, 3 - 2006

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2006 | | pagina 17