- 83 -
Ook waren er geruchten over seksuele uitspattingen en naaktloperijEr werd zoveel gekletst dat op
zondag een stroom van nieuwsgierigen zich voor het huis van Mosk verzamelden om dat eens met
eigen ogen te aanschouwen. De burgemeester gaf de brugwachter Smit bij de Kooibrug opdracht
de mensenstroom af te stoppen en terug te sturen. Trijn Tiel noemde het later allemaal flauwekul.
Niks brandstapels of vrije liefde. Er werd gepreekt en gedoopt. Ook zijzelf en Lou lieten zich vanaf
een speciaal aangelegd vlondertje in het water van het Balgzandkanaal door onderdompeling dopen.
Daarom werd Dirks groep ook wel de dompelaars genoemd.
Al dat gedoe werd de vrouw van Dirk Mosk teveel. Het einde van het liedje was dat Dirk het huis
verliet en een onderkomen vond bij geloofsgenoten in Haarlem. Het was een kinderloos paar. Hier
verrichtte de "profeet Elia" een wonder: hij was er nog maar korte tijd als kostganger toen de vrouw
ondanks de onvruchtbaarheid van haar man zwanger werd. Ze baarde een kind dat merkwaardig
genoeg Mosk familietrekken had. Dirk kon het mentaal niet bolwerken en belandde een tijdlang in
het St. Willibrord Gesticht in Heiloo. Na ontslag wilde zijn eega hem wel terug mits hij de profeten
mantel zou afleggen. Dat was teveel gevraagd en Dirk verhuisde naar Den Helder, waar hij op de
rijkswerf zijn beroep als timmerman uitoefende.
Na zijn mystieke ervaring op het wad is Lou niet meer welkom in de Christengemeente van Mosk.
Ze verklaarden hem voor gek en dat kon hun beweging alleen maar schaden. Onder de paar mensen
die in Lou geloven is Evert Schoonheden. Met hem begint Lou eigen huiskamerbijeenkomsten te
houden. Schoonheden was uit de bollen gestapt en vissersknecht bij Lou geworden. In het geestelijke
zou hij zijn leven lang Lous knecht blijven, de Petrus van de Lou-beweging. Maar dat was pas veel la
ter. Piet Kranenburg bezocht ook huiskamerbijeenkomsten bij Lou. Daar kwam ook onder anderen
Jelle Adema uit Julianadorp, een collega prediker van de zogenaamde Maranathagroep.
Wat was dat toch met al die selfmade evangelisten in de Noordkop? Waar in andere streken van het
land politieke voorlieden opstonden om de hemel op aarde te prediken, was hier een grote opbloei
van sekten onder leiding van charismatische voorlieden: bakker Breed uit Den Helder, boer Maze-
reeuw uit Opperdoes, Jelle Adema uit Julianadorp, Dirk Mosk uit Breezand, en de reizende zendeling
Klaas Rozendaal. En nu dus
ook Lou Voorthuijzen. Net
als bij Lou waren veel van
die predikers tot het inzicht
van hun lotsbestemming
gekomen na een geestelijke
crisis. Lag het wellicht aan
de schrale zandgronden van
de kop van Noord-Holland.
Of had de Heer een speci
ale bestemming voor het ge
bied in gedachten en zond
hij daarom van die aparte
boodschappers?
Rond Lou had zich een
groeiende schare bewonde
raars gevoegd. "Dat kwam
vooral omdat hij zo'n humo
rist was", aldus Kranenburg.
Bouw huis Kokelaar en Lou "Hij had een speciaal soort
charme waar vooral vrou
wen gevoelig voor waren. Toen al lagen ze aan zijn voeten". Eén van de mannen met ontzag voor
Lou was de technisch tekenaar Kokelaar, die fortuin had gemaakt in Indië. Hij werd volgeling en
financier van Lou. Diens bouwvallige woning moest afgebroken worden. Hij woonde er bijna in de
natuur, zo lek was het dak. Lou en Kokelaar laten een dubbele woning aan de Balgweg bouwen.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 18e jaargang nr, 3 - 2006