- 92 -
Westerland ligt de weg in ingra
ving in het Westerlandse Klif.
Deze oorspronkelijk voor de
spoorlijn bedoelde ingraving is
gemaakt in 1926 toen de Dienst
der Zuiderzeewerken grond no
dig had voor de versterking van
de zeedijk op Wieringen. Deze
ingraving is later benut voor de
modernisering van de autoweg,
toen daar enkele jaren geleden
een viaduct is gebouwd.
Bij Van Ewijcksluis kreeg de brug
over het Balgzandkanaal drie
landhoofden, een voor de ver
keersweg en twee voor de spoor
lijn. Nu zijn er twee in gebruik
voor de inmiddels verbrede weg.
Het derde, ten noorden van de
andere, ligt er nog ongebruikt
bij. In Anna Paulowna zijn de
onteigende percelen al weer ja
ren geleden door Domeinen ver
kocht, maar voor wie goed kijkt
zijn er op de kadastrale kaart
nog resten van te zien.
Het landhoofd bezien van de kant van de Amsteldiepdijk ("Korte Afsluit
dijk")
Bij het vaststellen van het tracé
voor de Afsluitdijk werd er reke
ning mee gehouden dat er een
De strook langs de N 99 ("de betonwegop Wieringen waar de spoorbaan hoofdspoorlijn over zou komen
was gepland. te lopen. Daarom moesten de
bochten in de dijk boogstralen
krijgen van minstens 2000 meter. Bij Kornwerderzand is dat nog goed te zien. Voor de spoorlijn die
nooit kwam zijn die ruime bochten niet nodig geweest maar de gebruikers van de autosnelweg profi
teren er nu nog steeds
van.
Kadasterkaartje 2002
Zelfs op het kadasterkaart
je uit 2002 is er nog iets te
zien van het beoogde tra
cé. De stippellijn geeft het
verloop van de geplande
spoorlijn aan van Wierin
gen naar Anna Paulowna.
De donker gemaakte ge
deelten zijn nog percelen
die dateren uit de tijd dat
tnen dacht dat de lijn er
zou komen
l/ztTu P t-i /XwrdA KA f II a/a "l.OO 5,
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - I7e jaargang nr. 3 - 2005