- 92 - Westerland ligt de weg in ingra ving in het Westerlandse Klif. Deze oorspronkelijk voor de spoorlijn bedoelde ingraving is gemaakt in 1926 toen de Dienst der Zuiderzeewerken grond no dig had voor de versterking van de zeedijk op Wieringen. Deze ingraving is later benut voor de modernisering van de autoweg, toen daar enkele jaren geleden een viaduct is gebouwd. Bij Van Ewijcksluis kreeg de brug over het Balgzandkanaal drie landhoofden, een voor de ver keersweg en twee voor de spoor lijn. Nu zijn er twee in gebruik voor de inmiddels verbrede weg. Het derde, ten noorden van de andere, ligt er nog ongebruikt bij. In Anna Paulowna zijn de onteigende percelen al weer ja ren geleden door Domeinen ver kocht, maar voor wie goed kijkt zijn er op de kadastrale kaart nog resten van te zien. Het landhoofd bezien van de kant van de Amsteldiepdijk ("Korte Afsluit dijk") Bij het vaststellen van het tracé voor de Afsluitdijk werd er reke ning mee gehouden dat er een De strook langs de N 99 ("de betonwegop Wieringen waar de spoorbaan hoofdspoorlijn over zou komen was gepland. te lopen. Daarom moesten de bochten in de dijk boogstralen krijgen van minstens 2000 meter. Bij Kornwerderzand is dat nog goed te zien. Voor de spoorlijn die nooit kwam zijn die ruime bochten niet nodig geweest maar de gebruikers van de autosnelweg profi teren er nu nog steeds van. Kadasterkaartje 2002 Zelfs op het kadasterkaart je uit 2002 is er nog iets te zien van het beoogde tra cé. De stippellijn geeft het verloop van de geplande spoorlijn aan van Wierin gen naar Anna Paulowna. De donker gemaakte ge deelten zijn nog percelen die dateren uit de tijd dat tnen dacht dat de lijn er zou komen l/ztTu P t-i /XwrdA KA f II a/a "l.OO 5, Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - I7e jaargang nr. 3 - 2005

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2005 | | pagina 30