- 91 -
"In antwoord op Uw brief van 13 januari 1941 nummer 69 hebben wij de eer te berichten, dat een
zoo groot aantal meer urgente vraagstukken de aandacht vragen, dat de kwestie van den aanleg van
een spoorweg over den afsluitdijk op den achtergrond is gesteld. Op uitvoering in de eerstkomende
jaren zal naar onze meening niet gerekend kunnen worden." Dat de Spoorwegen niet definitief af
zagen van de aanleg van de spoorlijn blijkt uit een brief aan het Departement van Waterstaat van 11
maart 1941 waarin zij aanspraak maken op de voor de Afsluitdijkspoorlijn gereserveerde Rijksgron-
HET EINDE 1968
Toch zou de mislukking van de derde poging het definitieve einde van de spoorlijn over de Afsluitdijk
worden. Er zijn een paar pogingen gedaan de lijn weer onder de aandacht te brengen.
Op 31 december 1945 drong
de gemeente Wieringen er bij
de Spoorwegen op aan om het
eiland uit zijn isolement te ver
lossen door alvast het gedeelte
Anna Paulowna-Den Oever aan
te leggen. Op 12 april 1946 ant
woordde N.S.afwijzend:....be
staat van de zijde der N.S.voor
dit project - onder de huidige
ongunstige tijdsomstandighe
den - geen belangstelling". Ner
gens blijkt dat de Nederlandse
Spoorwegen na de oorlog ooit
serieus gerekend hebben op de
aanleg van de spoorlijn over de
Afsluitdijk. Op de jaarlijkse ka
pitaalbegrotingen komt hij niet
meer voor en in een N.S.studie naar spoorlijnen in het Zuiderzee-gebied uit 1946, worden zowel de
spoorlijn over de Afsluitdijk als de Zuiderzeelijn Amsterdam-Lelystad-Groningen als te onrendabel
afgedaan. In 1951 wordt bekend dat N.S. geen plannen heeft voor een spoorlijn over de Afsluitdijk
omdat door de elektrificatie van de lijn over Amersfoort-Zwolle de reistijd van de Randstad naar
Groningen en Friesland voldoende bekort is. En bij de behandeling van de begroting van Verkeer
en Waterstaat 1956 in deTweede Kamer verklaarde minister Van Aartsen "dat er thans en ook in de
nabije toekomst geen aanleiding is tot aanleg
van een spoorweg over de Afsluitdijk."
De genadeslag kwam niet lang daarna. De
aanleg van de spoorweg werd voorgoed on
mogelijk gemaakt door de op de Afsluitdijk
gereserveerde ruimte te gebruiken voor de
verdubbeling van de autoweg. De nieuwe
weg werd geopend in 1968.
ZICHTBARE OVERBLIJFSELEN
VAN DE SPOORLIJN
In de gemeente Wieringen is het tracé van de
spoorlijn tussen Den Oever en Van Ewijksluis
nog steeds eigendom van Rijkswaterstaat, die
er hier en daar gebruik van heeft gemaakt
om de ernaast gelegen autoweg N99 te ver
breden en ruimere kruispunten te geven. Bij
Viaduct over de N 99 ("de betonweg"). De weg loopt over het oude spoor
baantracé in de uitgraving
Het landhoofd naast de brug over het Balgzandkanaal zoals
het er in 2005 uitziet. In het verlengde de parallelweg, het tracé
van de spoorweg
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 17e jaargang nr. 3 - 2005