- 91 - "In antwoord op Uw brief van 13 januari 1941 nummer 69 hebben wij de eer te berichten, dat een zoo groot aantal meer urgente vraagstukken de aandacht vragen, dat de kwestie van den aanleg van een spoorweg over den afsluitdijk op den achtergrond is gesteld. Op uitvoering in de eerstkomende jaren zal naar onze meening niet gerekend kunnen worden." Dat de Spoorwegen niet definitief af zagen van de aanleg van de spoorlijn blijkt uit een brief aan het Departement van Waterstaat van 11 maart 1941 waarin zij aanspraak maken op de voor de Afsluitdijkspoorlijn gereserveerde Rijksgron- HET EINDE 1968 Toch zou de mislukking van de derde poging het definitieve einde van de spoorlijn over de Afsluitdijk worden. Er zijn een paar pogingen gedaan de lijn weer onder de aandacht te brengen. Op 31 december 1945 drong de gemeente Wieringen er bij de Spoorwegen op aan om het eiland uit zijn isolement te ver lossen door alvast het gedeelte Anna Paulowna-Den Oever aan te leggen. Op 12 april 1946 ant woordde N.S.afwijzend:....be staat van de zijde der N.S.voor dit project - onder de huidige ongunstige tijdsomstandighe den - geen belangstelling". Ner gens blijkt dat de Nederlandse Spoorwegen na de oorlog ooit serieus gerekend hebben op de aanleg van de spoorlijn over de Afsluitdijk. Op de jaarlijkse ka pitaalbegrotingen komt hij niet meer voor en in een N.S.studie naar spoorlijnen in het Zuiderzee-gebied uit 1946, worden zowel de spoorlijn over de Afsluitdijk als de Zuiderzeelijn Amsterdam-Lelystad-Groningen als te onrendabel afgedaan. In 1951 wordt bekend dat N.S. geen plannen heeft voor een spoorlijn over de Afsluitdijk omdat door de elektrificatie van de lijn over Amersfoort-Zwolle de reistijd van de Randstad naar Groningen en Friesland voldoende bekort is. En bij de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat 1956 in deTweede Kamer verklaarde minister Van Aartsen "dat er thans en ook in de nabije toekomst geen aanleiding is tot aanleg van een spoorweg over de Afsluitdijk." De genadeslag kwam niet lang daarna. De aanleg van de spoorweg werd voorgoed on mogelijk gemaakt door de op de Afsluitdijk gereserveerde ruimte te gebruiken voor de verdubbeling van de autoweg. De nieuwe weg werd geopend in 1968. ZICHTBARE OVERBLIJFSELEN VAN DE SPOORLIJN In de gemeente Wieringen is het tracé van de spoorlijn tussen Den Oever en Van Ewijksluis nog steeds eigendom van Rijkswaterstaat, die er hier en daar gebruik van heeft gemaakt om de ernaast gelegen autoweg N99 te ver breden en ruimere kruispunten te geven. Bij Viaduct over de N 99 ("de betonweg"). De weg loopt over het oude spoor baantracé in de uitgraving Het landhoofd naast de brug over het Balgzandkanaal zoals het er in 2005 uitziet. In het verlengde de parallelweg, het tracé van de spoorweg Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 17e jaargang nr. 3 - 2005

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2005 | | pagina 29