- 90 - Een oude foto van de Afsluitdijk. Duidelijk is de tweebaansweg te zien. Later gebruikte men de ruimte voor de spoorbaan om de A7 aan te leggen. en vruchtbaar gebruik weet te maken. Het ideaal: Harlingen de eerste koop stad van het Noorden moge in vervulling gaan." Maar Harlingen had te vroeg gejuicht. Na de tervisielegging kwamen er zoveel bezwaren dat besloten werd nog niet tot onteigening over te gaan maar eerst het tracéontwerp aan te pas sen. Pas op 30 juni 1936 was alles klaar voor de tweede tervisielegging. Die kwam op een allerongelukkigst moment. Al vijf jaar zaten de Nederlandse Spoorwegen in de rode cijfers. Er werd daarom drastisch be zuinigd. Van 1934 t/m 1937 is 600 km spoorlijn voor het reizi gersverkeer gesloten en er werd afgezien van de aanleg van nieuwe »-■ lijnen, dus ook van de spoorlijn over de Afsluitdijk. In ja nuari 1938 besloot Minister van Wa terstaat Van Buuren om te stoppen met de onteigeningspro cedure. DE DERDE POGING 1940 4) De spoorlijn over de Afsluitdijk was dus in 1938 opnieuw voor onbepaalde tijd uitgesteld. Maar, wonder boven wonder, al twee jaar la ter leek het er plotseling op dat er snel met de bouw zou worden begonnen. In mei 1940 kwam Nederland onder Duitse bezetting. De bezetters gingen Nederlandse werklozen wer ven voor hun oorlogsindustrie. Om dit tegen te gaan zocht de Nederlandse Dienst voor de We deropbouw objecten voor werkverschaffing. Al in juni 1940 werden de Nederlandse Spoorwegen gevraagd om een lijst van werken die hiervoor in aanmer king zouden komen. Al op 15 juni antwoordde de Raad van Commissarissen met een lijst van tien werken waarop als nummer twee "Baanaanleg in Noord-Holland en Fries land in verband met spoorweg Afsluitdijk". Op deze aanbe veling is voortvarend gereageerd. In augustus blijkt dat de Nederlandse Spoorwegen bezig waren aan de voorbereiding van het werk en in december ontving de gemeente Anna Pau- lowna de tekeningen van de ontworpen lijn en van de geplan de uitbreiding van het station. 5) En op de kapitaalbegroting van de Nederlandse Spoorwegen voor 1941 staat de spoorlijn genoemd bij de uit te voeren werken met de vermelding "goed gekeurd, nog niet in uitvoering". Er is zelfs een bericht dat er al een datum voor de aanbesteding was vastgesteld maar dat deze plotseling tot nader order werd uitgesteld. 6) Het blijft duister hoe en waarom dit uitstel ontstond, maar het is in ieder geval heel snel gekomen. Op 13 januari 1941 vroeg de gemeente Wieringen aan de Nederlandse Spoorwegen wat er waar was van de geruchten over de bouw van de spoorweg. Op 3 februari kwam er een kort antwoord van directeur Hupkes: s "i ,1*vr ;,r E--5yK'='7" X A nnvoord op een brief (1941) van de ge meente Wieringen met de vraag hoe het gesteld is met de aanleg van de spoorlijn en daaronder de brief uit 1946 waarin wordt gesteld dat er hoogstwaarschijnlijk geen spoorlijn zal komen H.V. UTRÊCHT- Spoor*®® c AHT*00*0 WA™ "r4*" jtWCHt. «E Y: ir *aB 1*11 Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 17e jaargang nr. 3 - 2005

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2005 | | pagina 28