- 90 -
Een oude foto van de
Afsluitdijk. Duidelijk
is de tweebaansweg te
zien. Later gebruikte
men de ruimte voor de
spoorbaan om de A7
aan te leggen.
en vruchtbaar gebruik weet te maken. Het ideaal: Harlingen de eerste koop
stad van het Noorden moge in vervulling gaan." Maar Harlingen had te vroeg
gejuicht. Na de tervisielegging kwamen er zoveel bezwaren dat besloten werd
nog niet tot onteigening over te gaan maar eerst het tracéontwerp aan te pas
sen. Pas op 30 juni 1936 was alles klaar voor de tweede tervisielegging. Die
kwam op een allerongelukkigst moment. Al vijf jaar zaten de
Nederlandse Spoorwegen in de rode cijfers. Er werd daarom drastisch be
zuinigd. Van 1934 t/m 1937 is 600 km spoorlijn voor het reizi
gersverkeer gesloten en er werd afgezien van
de aanleg van nieuwe »-■
lijnen, dus ook van
de spoorlijn over de
Afsluitdijk. In ja
nuari 1938 besloot
Minister van Wa
terstaat Van Buuren
om te stoppen met
de onteigeningspro
cedure.
DE DERDE POGING 1940 4)
De spoorlijn over de Afsluitdijk was dus in
1938 opnieuw voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Maar, wonder boven wonder, al twee jaar la
ter leek het er plotseling op dat er snel met
de bouw zou worden begonnen. In mei 1940
kwam Nederland onder Duitse bezetting. De
bezetters gingen Nederlandse werklozen wer
ven voor hun oorlogsindustrie. Om dit tegen te
gaan zocht de Nederlandse Dienst voor de We
deropbouw objecten voor werkverschaffing. Al in
juni 1940 werden de Nederlandse Spoorwegen
gevraagd om een lijst van werken die hiervoor in aanmer
king zouden komen. Al op 15 juni antwoordde de Raad
van Commissarissen met een lijst van tien werken waarop
als nummer twee "Baanaanleg in Noord-Holland en Fries
land in verband met spoorweg Afsluitdijk". Op deze aanbe
veling is voortvarend gereageerd. In augustus blijkt dat de
Nederlandse Spoorwegen bezig waren aan de voorbereiding
van het werk en in december ontving de gemeente Anna Pau-
lowna de tekeningen van de ontworpen lijn en van de geplan
de uitbreiding van het station. 5) En op de kapitaalbegroting
van de Nederlandse Spoorwegen voor 1941 staat de spoorlijn
genoemd bij de uit te voeren werken met de vermelding "goed
gekeurd, nog niet in uitvoering". Er is zelfs een bericht dat er al
een datum voor de aanbesteding was vastgesteld maar dat deze
plotseling tot nader order werd uitgesteld. 6)
Het blijft duister hoe en waarom dit uitstel ontstond, maar het
is in ieder geval heel snel gekomen. Op 13 januari 1941 vroeg
de gemeente Wieringen aan de Nederlandse Spoorwegen wat er
waar was van de geruchten over de bouw van de spoorweg. Op 3
februari kwam er een kort antwoord van directeur Hupkes:
s "i ,1*vr
;,r E--5yK'='7"
X
A nnvoord op een brief (1941) van de ge
meente Wieringen met de vraag hoe het
gesteld is met de aanleg van de spoorlijn
en daaronder de brief uit 1946 waarin
wordt gesteld dat er hoogstwaarschijnlijk
geen spoorlijn zal komen
H.V.
UTRÊCHT-
Spoor*®® c
AHT*00*0
WA™
"r4*"
jtWCHt.
«E Y:
ir *aB
1*11
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 17e jaargang nr. 3 - 2005