7 m
--4--
Het memoriaal vermeldt dit jaar geen verdere oorlogshandelingen. Op 26 september vertrekt
pastoor Mudde naar zijn nieuwe standplaats in Honselersdijk.
De nieuwe pastoor spiegelt zich aan zijn voorganger. Ook hij schrijft in de eenzame avonden in
de pastorie over het wel en wee van zijn parochie in de oorlog. Hij is fel anti-nazi en laat dat in
woord en geschrift merken.
Dat het riskant kan zijn, daar trekt hij zich niets van aan. Hij doorziet het perfide systeem van
het nationaal-socialisme en waarschuwt zijn parochianen op niet te verstane wijze. Katholieken
die in het dorp gesignaleerd zijn, in gesprek met NSB-ers, worden gewaarschuwd dat dat niet
hoort. Toch zijn er tot zijn ongenoegen ook onder zijn parochianen enigen die voor de Duitsers
hebben gekozen. Het is hem een doorn in het oog, vooral omdat één van hen een belangrijke
positie in de Wieringer samenleving inneemt. Als er twijfel bestaat rond de houding van de RK
kerk in de oorlog, dan is pastoor Kouwenhoven daar boven verheven. Hij was een echte franco-
fïel, een liefhebber van de franse cultuur, en had diverse contacten in Parijs. Was uit die tijd ook
zijn uitgesproken afkeer van het Duitse nazidom gegroeid?
Wij laten nu verder pastoor Kouwenhoven zelf aan het woord in zijn verslag dat in 1943 als de
Duitsers hun ware gezicht laten zien, dramatisch wordt.
Vervolg 1941
We hebben een fijne Octobermaand gehad. De Pastoor heeft
een hartelijk Rozenkranswoordje gezegd op de eerste Zondag
van October en werkelijk het Lof was goed bezet, al minderde
het door de duisternis, toen het op 5 uur gezet moest worden.
Maar Zondags was het heerlijk vol.
Ook het Christus-Koningsfeest j zo betekenisvol in deze
droeve tijden is schitterend geweest. Vijf jongens hebben de
voor Wieringer ongehoorde stoutigheid gehad om onder het
Lof een samenspraak te houden tot het volk gericht, waarna
wat schoolkinderen de opdracht der gezinnen aan Christus
Koning deden. Pastoor deed preek en toewijding.
Allerheiligen en Allerzielen zijn ook weer zeer stichtend ge
vierd. Veel devotie veel communies en belangstelling op het
kerkhof, hoewel het bitter koud was. De Pastoor was op die
dag (Allerzielen viel op 3 nov.) jarig en enige dagen nadien
hebben de schoolkinderen het feest opgewekt gevierd.
Toen zijn zve aan de congregaties 4) begonnen. Deze beston
den nog enkel in theorie. Nu zijn er jongens en meisjes con
gregaties opgericht en mannen en vrouwen congregaties her
steld. De jongens en meisjes komen practisch allemaal op een
paar Oeversen na, die helaas niet kunnen komen vanwege de
slechte verbindingen. Het zijn 13 jongens en evenveel meisjes!
De andere congregaties gaan prachtig. Er mag nog een enkele
Wieringer zijn van het soort, waar de Eerw. Chronycker
Pastoor Tieleman zo over zuchtte die niet kwam, omdat hij
het "nooit wend weest" was. De overigen kwamen. Denkt
eens op Wieringen 65 mannen en 73 vrouwen!
S'"
3) Feest op de laatste zondag van oktober.
4) Verenigingen.
Dorus en Cor Rasch-Boerdijk vóór de kerk.
Dorus zvas er prominent parochielid. Organist en
vaste invalkracht bij onverwachte gebeurtenis
sen, huwelijk en dood. Immers, als schoenmaker
altijd aan huis en vlak bij de kerk in het winkel
tje aan de Hoofdstraat (nu cafetaria)
Altijd beschikbaar en dat voor f 150,— per jaar!
Wel kreeg hij bij zijn dood een gratis le klas
begrafenis. Maar over de pastoor geen kwaad
zuoord, dat was een Gezalfde. En gezalfden
stuurde je geen rekening, dus de pastoor zijn
schoenen werden gratis gelapt.
- 37 -
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 17e jaargang nr. 2 - 2005