Maar dan komt alles ineens. Het Duitse front zakt ineen in Normandië. De geallieerden stromen door
Frankrijk door België, berichten over bezetting van Breda. Wilde berichten: ze komen ze staan bij Haar
lem, bij Amsterdam helaas. De aanval liep dood aan onze grenzen. En al zwaarder werd de hand van de
niet te noemen vijand. De spoorwegstaking werd uitgeroepen, antwoord was hongersnood. Den Helder moest
ontruimd worden, we kregen er hier ook weer bij, zodat de kerk stampvol was Zondags. Alle fietsen moesten
ingeleverd worden (op Wieringen kregen ze er 1300 in handen!). Gevolg was dat de Pater van Nieuwe
Niedorp niet meer zou kunnen komen, zodat die maar in de pastorie werd opgenomen. Laat ik er direct bij
voegen dat ik daar geen spijt van hoefde te hebben, want de man werkt prachtig in Den Oever en is gezellig
in huis.
Toen werd ons licht afgesneden. De brengers van de Kultur vooral met een 'k') brachten ons terug tot de
verlichtingsmogelijkheden van de 17de eeuw. In de pastorie zaten we met een pitje olie...
De verjaardag van de pastoor was echt in het teken van de tijd. Geschenken bestonden uit een mud tarwe,
rogge, havermout enz. Een volledige kruidenierswinkel, waar we toen (3 nov. '44) wel blij mee waren.
Begin dec. werd het licht afgesneden.
15 dec. Razzia, oftewel mensenjacht. De Duitsers zetten Wieringen af en hielden een klopjacht op de man
nelijke bevolking tussen 17-40 jaar.
De Pastoor op weg met Uns Herr 7) naar een zieke in Oosterklief werd aangeblaft in een troep andere opge-
vangenen geduwd en werd opgesloten tot 4 uur in de openbare school. Uns Herr is door een Kath. Juffrouw
in een boodschappenmandje naar de pastorie gebracht.
Overigens was het een vruchtbare dag, in no time was de Pastoor het middelpunt der medegevangenen en
hield zich staande tegenover vraagstukken van socialisme, communisme, openbare school, christendom en
katholicisme. 14 Katholieke mannen zijn opgepakt. Tientallen doken onder. Telkens zueer werd er razzia
gehouden. Vrouwen raakten over hun zenuwen van angst. Maar het remedie kwam in de vorm van vrijstel
lingen enz. Zondags leek de parochie alleen maar te bestaan uit vrouwen.Met kerstmis de kerstnacht was
de kerk echter zo vol als ze nog nooit geweest was, een vierde was protestant, zodat de Pastoor meer prote
stanten in zijn kerk had dan de dominee in de zijne! (7 Duitsers in de kerk).
Melden we nog de invasie van Hippo door Amsterdammers, die uitgehongerd (ze leven op wat koolsoep en
100 gr. Brood per week!) in de Meer en Wieringen voedsel kivamen zoeken. Bijna avond aan avond was er
bezoek "aan de pastorie.
1945
Het nieuwe jaar werd somber begroet. Het leed in het land is onbeschrijfelijk ook op Wieringen. Stook is er
niet meer, de bomen om de pastorie moeten vallen ook voor de bevolking. Gelukkig hebben we nu een accu,
zodat er zij het spaarzaam, toch zuat licht is in de kerk en in de pastorie. We hadden met kerstmis licht
gehad in de kerk, maar dat was weer afgesneden de 3e kerstdag!
Wij moeten nog vermelden: Er is een hotel opgericht. De stroom hongerigen steeg met de dag, de rantsoenen
zijn zo hopeloos klein dat er ingegrepen moest worden. De gemeente geloofde het wel en toen hebben we het
"Bleekershuuske" ingericht. Stroo is er ingelegd, we zijn de bedel opgegaan voor koeiendekken, de gaten zijn
gestopt, enfin het geheel was nu wel geen "Savoy-Hotel", maar het was toch een behoorlijke slaapgelegen
heid voor een 30-tal mensen. We kochten van de gaarkeuken iedere dag een 15 porties (dat was een hele
gunst van de gemeente, dat zue dat mochten!) en bij de parochianen hadden we een "Kliekfonds" gesticht,
zodat die met hun etensresten kwamen aandragen. De meisjes in de keuken maakten alles klaar en een
meisje uit de parochie hielp en Pater Hoogendijk zuas "broeder gastenmeester"en zo marcheerde de zaak.
Natuurlijk is er wat gestolen, maar een kleine 1000 mensen hebben toch in de maand van het bestaan
onderdak en een maal gevonden. En in het dorp krijgt de naam "Roems" een minder verachtelijke klank!
- 40 -
7) Uns Herr is het hondje van de pastoor
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 17c jaargang nr. 2 - 2005