- 138 - IN DE BERM Maaskant) dagblad, Trouw d. d. 16-02-2002 A7, Den Oever, bij de sluizen van de Afsluitdijk dr. Ing. C. Lely, 1954 Mari Andriessen 1897-1979 BEELD Artikel in c Waar: Wat: Van wie: Een mooi, ouderwets beeld op een hoge sokkel. Een echt standbeeld, zoals ze in Nederland maar zelden zijn ge maakt. Toch is dit portret van Cornelis Lely -ingenieur, minister en brein achter de inpoldering van de Zuiderzee- geen traditioneel, heroïsch standbeeld. We zien geen man die mooier gemaakt is dan hij was, maar een vent aan het werk. Aktetas onder de arm, op inspectie in het werkveld. Windje tegen, maar dat deert hem niet. Hij is fier op weg, en fier op het resultaat van z'n inspanningen: de Afsluit dijk. De beeldhouwer Mari Andriessen kreeg in 1952 de op dracht om Lely te portretteren naar aanleiding van diens honderdste geboortedag. Andriessen was op dat moment op het toppunt van zijn creativiteit én roem. Hij had naam gemaakt met oorlogsmonumenten in Enschede, Amsterdam en Haarlem. "Dit beeld van Lely was een forse opdracht van Rijks waterstaat", vertelt Loek Tilanus, kunsthistoricus aan de universiteit van Leiden. "Andriessen kreeg er 39.000 gul den voor, wat in die tijd een flink bedrag was. Hij maakte het portret naar foto's die hij van de familie Lely kreeg. Eerst maakte hij het beeld in het heel klein, zestig centi meter. Daarna in een formaat van één meter twintig, en dat heeft hij laten vergroten. Dat kon alleen in Frankrijk, bij Roger Bousquet, een officiële reducteur-agrandisseur. Deze man werkte volgens een prachtig 19e eeuws sys teem dat oorspronkelijk bedoeld was om een beeld te ver kleinen, maar dat Rodin voor het eerst gebruikte om zijn beelden juist groter te maken. Het is een methode waar bij het model op een schijf ronddraait en heel precies wordt nagetrokken met een naald, die weer in verbinding staat met een hard gipsen model. Ieder krasje op het ori gineel herhaalt zich dus op een ander formaat. Het is een riskant proces, want kleine opvallendheden worden in eens enorm, ook een gipsen duimdruk van de beeldhou wer. Het effect daarvan op het uiteindelijke beeld kun je nooit voorspellen". Het verhaal gaat, dat toen het beeld af was, de familie van Lely op bezoek kwam. Andriessen had het beeld in de deuropening gezet en het eerste wat de kinderen riepen: "O, maar het is vader!" Tilanus: "Het beeld van Lely is een mooi, solide beeld. Eigenlijk een beeld van de Franse realisten. In Frankrijk wemelt het van de portretten van verdienstelijke vader landers, maar in Nederland kennen we ze nauwelijks. Hoewel dit beeld van Andriessen op een toepasselijke plek staat, vind ik dat het er een beetje verloren bij staat, zo tussen twee rijstroken in. De weg is in de loop der tijd verbreed, misschien zelfs opgehoogd en het beeld komt niet meer goed tot zijn recht. Dat is jammer, want het is echt een goed ding". Karin van Munster Meer werk van Andriessen is o. a. te zien in Amsterdam (Dokwerker en Anne Frank)Enschede (oorlogmonument)en Utrecht (Wilhelmina) Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 16e jaargang nr. 4 - 2004

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2004 | | pagina 20