J
A
-79-
MËÉM
-/ 940: Luchtbescherming. Dit bewijs moest men bij dienst
steeds bij zich dragen.
1942: Vrijstelling vordering rijwielen.
Luchtbeschermingsdienst wieringen ff"1' é?os2~
fora adrn ecs^a/-
Legitimatiebewijs
JSc/ZtuAJeer C?Z -
erjds.ó.a.<ir.<i.../..
/3/*<7/2. c/w-ees- dienst
1943: Legitimatie brandmeester.
op Wieringen. Daar moest ook ver
schillende keren verbouwd worden om
te kunnen uitbreiden. De klantenkring
bestond uit brandweerkorpsen van Am
sterdam, Rotterdam, Utrecht en vele
andere grote en kleine plaatsen.
Rond 1975 waren er ongeveer 53 werk
nemers in dienst. De 2 zoons van de
heer Doeschot draaiden ook al mee in
het bedrijf. Doeschot-Rosenbauer fa
briceerde 70 tot 80 bluseenheden per
jaar, in Oostenrijk waren dat er 600.
Daar werkten dan ook 1000 man.
Nadat de brandweerwagens verregaan
de technische verbeteringen ondergin
gen en de concurrentie al groter werd,
kwam het bedrijf in moeilijkheden.
Rond 1995 werd het bedrijf opgehe
ven.
Na de wielerbaan, de bioscoop en de
acetyleengasfabriek weer een markant
bedrijf, dat van Wieringen verdween.
Functies
Vroeger zeiden jongetjes als je vroeg:
"Wat wil je worden?" vaak "Brandweer
man!" of misschien "IJsboer".
Brandweerman leek heel spannend en
dat is het natuurlijk ook. Mensen en
dieren redden uit brandende huizen of
boerderijen geeft als het lukt enorm
veel voldoening. En als de brandweer
een brand tijdig weet te blussen is het
korps ook blij. Daarnaast moet een
brandweerman beschikken over een
aanzienlijk incasseringsvermogen. Als
een huis totaal afbrandt of als bij een
verkeersongeluk er niets meer te red
den valt en de brandweerman oog in
oog staat met veel ellende dan is dat
niet gemakkelijk.
Daarom is de opleiding tot brandweer
man aanzienlijk zwaarder geworden.
Het vraagt ook aardig wat technisch
inzicht, want de techniek van de hulp
middelen heeft niet stilgestaan.
Als iemand zich nu aanmeldt voor de
brandweer moet hij een cursus gaan
;r"« i
UK 1, A H I ii f>
ho imr^onörisvi-r vcjï .«Loir in pun atvo
t~V A f y
itó ,!3U*«ê.v* «-V /l£./\;s:^es Jr/> A'S/r
is Lr.gwsdj2.id "bij rA't piirsoLO.^i dor lucrtth&sohirr^iingsdxonst dioj*
gor-u -t^.-
iJr.UiGOa. sjflfif# Jt?/'
'■r- r*.IiR^*'Si*'"'.'-i'i~ ,t- VöJlliiiltir'iTi, r
ilx feifr.
Vrijstelling vordering van rijwielen f7 7/
Fr^hlethn/if b'tth wlf'ird<w»9 S» As
De burgemeester van WIERINGEN
ttcf tiftynm-utfr m» V yj. y
VERKLAART dat O .-petKMnsiKwU» So./ff/1
fti'drf jP hwkuttr >r
STOBPntlB - - *AIJ Ia (test! IföËfwte
'J ht YiC.HrF 'i -1
L- vrt]SrïlPld van Inlevering van he! Mn I tw-behramid hcerrnnjwtel
itt befieit v m Eirdirfervmj de*
Omschrijving vau het rijwiel,
waarvoor de vrijstelling geldt
f.'mtrireiiutt7 trlhrm Fuhrnuh
3Ki:K
Mt'ttMKjt
lltMlKiUCItTlJiu
K
KN-ttlVOKAfT f
'J' ferrenfah rrn d*.
Wleringen,^.
J VSIIKSCHKR)If.kï
Jiliii'trllif -'rf'iiher
O - ..^.1 1942-
RUU. y-\
De hürgemeester voornoemd,
Der Hkrgrrweiiter
V. DIEMEN.
(gemeente-stempel)
Dit bewijs betreft den
houder van persoons
bewijs nr. /-W.
Ilandteekening
ran den houder
Ingedeeld bij:
.JjedrijT
WIERINGEN, de n
HeJ hoofd p. d. luchtbeschermingsdienst
n. s. 18768'
N. B. Deze kaart bij ontslag Inleveren bij het b.Jbrt.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - I5e jaargang nr. 3 - 2003