-76-
Voorheen, toen de kazernes meer gewone garages waren met gewone deuren die met sleutels open
gemaakt konden worden, was het niet zo moeilijk binnen te komen. Het korps dat plannen had de
staf te "stelen" zorgde voor een flink aantal sleutels. Er was er vast wel één die paste. Het was niet
de bedoeling het slot te forceren. Mocht het vermoeden bestaan dat de staf onder de dakpannen
was verstopt, dan mochten die opgelicht worden, ze moesten ook weer op hun plaats teruggebracht
worden. Geen lekkage achteraf. Dat verstoppen is nog een hele kunst. Dat "stelen" of weghalen
was een beetje geheimzinnig. Dat werd meestal 's avonds of 's nachts gedaan, onaangekondigd. Het
veroveren van de staf werd ook gezien als een samenbindende factor.
Zo gaat het tegenwoordig niet meer. Het bezit van de staf is voor een aantal korpsen nog wel een
erezaak, maar het geheimzinnige is weg. De brandweerkazernes zijn tegenwoordig goed beveiligd,
daar kom je met
een simpele sleu
tel niet naar bin
nen.
Als een korps nu
besluit de staf te
gaan halen, dan
vragen ze bij de
alarmcentrale in
Alkmaar waar
die is. Dan ver
tellen ze wan
neer ze van plan
zijn de staf te
komen verover
en. Het bezitten
de korps wordt
gewaarschuwd
en kan de deu
ren openen. Dan
kan het zoeken
beginnen.
Het korps van
Hippolytushoef
heeft in 1956 de staf veroverd op het korps van Halfweg. Ze raken de staf weer kwijt. In 1967 ver
overen ze hem op de Wieringermeer, die hem korte tijd later weer terughaalt. Ook het korps van
Winkel verovert de staf een keer van Hippolytushoef.
De staf heet de Oterleker staf. Hoe deze aan die naam komt is niet bekend. Waarschijnlijk is het
spel met de staf in Oterleek begonnen.
Personeel na 1940
Het personeelsoverzicht uit 1943 ziet er
Motorbrandspuit te Hippolytushoef
September 1956, met brandweerstaf.
Achter v.l.n.r: A. de Krijger, K. Schat, J.W van Oosten, S. Berkhout, Tj.
Numan.Voor v.l.n.r: A. Schagen (plvcommandant)J. Slikker (commandant)
en gemeentesecretaris van der Velde.
als volgt uit:
Opperbrandmeester
Brandmeester
Wnd. Brandmeester
Chef-monteur
Chauffeur-monteur
Jan Klein (aannemer)
Cornelis Boersen (aannemer)
Jan Corn, de Vries (aannemer)
Pieter C. Luijt (smid)
Teeuwis Jan Visser (chauffeur)
Simon Asjes (garagehouder) en
Pieter Duijnker (electricien)
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 15e jaargang nr. 3 - 2003