f1588.- Fordson-Tractor geleid en uitgeslagen op het Amstelmeerkanaal, in de volksmond Wieringer Randkanaal genoemd. Finale Na eeuwen trouwe dienst te hebben gedaan werden het Broeker- en Marskesluisje "uit hun ambt ontheven". Eervol ontslag. Met enige wee moed werd afscheid ge nomen van een stukje Wieringer cultuur. De slopershamer maakte een eind aan de dienstbaar heid van de sluisjes. Net zoals bij het einde van het Normersluisje werd de in- en uitlaat van de sluisjes gesloopt en na het afdichten van de sluiskoker, dichtgemaakt met puin en grond. Alleen de sluiskoker bevond zich nog in de dijk. Na een tijdje herinnerde niets meer aan de sluisjes van weleer. Bij de meest recente verzwaring en verhoging van de noordelijke waterkeringen in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, kwamen de sluisjes nog eenmaal in beeld. De oude Marskedijk moest worden ver graven om plaats te maken voor een drie meter hogere dijk. Bij dat vergraven kwamen de resten van beide sluisjes, die nog in de oude dijk aanwezig waren, te voorschijn. Met een kraan werden de laatste delen van een stukje Wieringer cultuur op een hoop gegooid en later met onbekende bestemming afgevoerd. Naschrift Met dit artikel wordt een reeks van drie besloten die handelen over de geschiedenis van de sluisjes die zich in de noordelijke waterkeringen van Wieringen bevonden. Dank aan Aldert Scheltus van Zandburen en de eerder, in de hiervoor gepubliceerde artikelen, genoemde Wieringers voor hun waar devolle en praktische informatie. Veel dank zijn we verschuldigd aan de heer M. Boon van het Rijksarchief Flevoland voor het inzien van het relevante archiefmateriaal. Eveneens dank aan het Archief van Rijkswaterstaat te Haarlem voor het beschikbaar stellen van de benodigde informatie. Zonder hen allen had deze artikelenreeks over de voormalige sluisjes in de noordelijke waterkeringen van Wieringen wellicht niet tot stand kunnen komen. Bronvermelding: 9 - 46 - Driemaandelijksch bericht betreffende de Zuiderzeewerken 1925 t/m 1926; Bestek N°. 21. Z.W voor het verhoogen van den Rinkewiels- en Marskedijk op het eiland Wieringen met bijkomende werken. Bestek Nr. NH 3599 voor het verzwaren en verhogen van de zeedijk tussen Stroe en Normer ven in de gemeente Wieringen. De Fordson tractor is het aange- wezer kracht-werktuig om zware lasten te vervoeren, hetzij langs den weg, hetzij als loco-tractor op rails. Ge makkelijke behandeling, lange levens duur en zeer zuinig brandstof-ver bruik zijn de groote voordeelen dezer, voor de industrie zoo uiterst waarde volle machines. STATIONAIR is de Fordson tractor een buitengewoon praktische en betrouwbare krachtbron, voor MET LANDBOUWWIELEN P.O.B. R'DAM het aandrijven van pompen, het malen van beton, het uitvoeren van hijsch- en heiwerk, enz. enz. Iedere Official Ford Dealer zal U gaarne inlichtingen verstrekken, hoe de Fordson tractor het beste voor Uw bedrijf kan worden ingericht en gebruikt. Voor demonstratie wende men zich eveneens tot den dichtstbijzijnden OFFICIAL FORD DEALER. Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 14e jaargang nr. 2 - 2002

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2002 | | pagina 20