De Drentse veenarbeiders De Drentse veenarbeiders waren door de nood gedwongen tot de sociale strijd. Tot begin 1900 leefden ze in het veen in vochtige, zelf gebouwde plaggenhutten, waar de t.b.c. welig tierde en moesten, aangezien de turfwinning seizoenarbeid was, in korte tijd het jaarinkomen verdienen. Het gehele gezin was daarbij behulpzaam. Vaak waren ze totaal afhankelijk van de zg. veenbazen die naast de zeggenschap over het werk een winkeltje dreven waar de arbeiders gedwongen hun inko pen moesten doen. Vaak tegen hogere prijzen. Ze maakten er schulden als de inkomsten tegenvie len en zo werden ze de slaven van de veenbazen. De macht van deze lieden leidde soms tot geweldsuitbarstingen, die soms tot wat betere leefomstandigheden leidden. Na de eerste wereldoorlog nam de vraag naar turf af en ging de betekenis van turfwinning achter uit. De veenarbeiders zochten daarop elders werk. En zo kwam een groep uit Emmercompascum op Wieringen terecht. Eén van die Drenten was de syndicalist Teun Barelds (1909-1945), samen met zijn vader en drie kinderen (moeder was jong gestorven aan t.b.c.). Hij was in de veenstreek met het anarchisme in aanraking gekomen in de Vrije Groep ter plaatse, die werd geïnspireerd door rondtrekkende propagandisten als ds. De Ligt, ds. Schermerhorn en ds. Domela Nieuwenhuis. De anarchisten die in 1926 op Wieringen terechtkwamen verga derden eveneens in een Vrije groep. Tot die groep behoorden naast Teun Barelds Ezn. o.a. ook Oebele Oldenburger, Rense Holt- jer, de gebr. Ottens, Ludzerd Bos, Roel Drenth, Alle van der Veen, Teun Barelds Tzn., Harmen van Houten en Piet Laros. De Wieringer groep had alle eigen schappen van het anarchisme: ge weldloosheid, antimilitarisme, ge heelonthouding (drinkende arbei- Deze predikanten trokken zich het lot van de arbeiders aan en verkondigden, anders dan hun tradi tionele collega's, een hemel op aarde met brood, vrijheid en zeggenschap voor iedereen door de revolutie die het socialisme zou brengen. (Overigens lieten de kerken het in de veenstreken vaak geheel afweten. Mede daardoor zijn de anarchisten atheïstisch). Onder invloed van de geschriften (De vrije Socialist, Recht voor allen) van Domela Nieuwenhuis gaven losse Vrije Groepen vorm aan een geweldloos anarchisme. Zo groot was de verering voor deze markante, charismatische lei der, dat hij ook wel "Onze Ver losser" werd genoemd. Zijn begra fenis in 1919 was één der grootste volksmanifestaties die er ooit ge weest zijn. Domela Nieuwenhuis getekend door Teun Barelds Tzn. (Slingerweg 40) - 52- Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 13e jaargang nx, 3 - 2001

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2001 | | pagina 6