- 16 -
In Kobakwiroe waren de soldaten in een tentenkamp gelegerd. In de natte moesson was het niet
mogelijk de post op een normale wijze te bevoorraden. Alle benodigheden voor de post werden dan
een eind verderop door vliegtuigen gedropt en werden met behulp van kleine paardjes (een soort
ked) langs smalle en gevaarlijke bergpaadjes opgehaald. Voortdurend moest men waakzaam zijn; de
tegenstander kon elk ogenblijk in actie komen. In Kobakwiroe werd Klaas, naast zijn dagelijkse
bezigheden, ook nog chauffeur. Hij had het voordeel dat hij voor zijn dienstijd al kon autorijden.
De tweede politionele actie werd eind 1948 ondernomen om de republiek Indonesië te
dwingen tot samenwerking met het Nederlands bestuur bij de uitvoering van de al in de
Overeenkomst van Linggadjati vastgelegde deelstatenpolitiek, die beoogde het Indonesië
te organiseren op federale basis onder behoud van nauwe staatkundige banden met Ne
derland. Tevens speelde irritatie over herhaalde Republikeinse bestandsschendingen een
Klaas Schat heeft ook aan die tweede politionele actie deelgenomen. Een van zijn beste (dienst)-
maten kwam hierbij om het leven. De gebeurtenissen laten Klaas nu, na ruim 50 jaar, nog niet on
beroerd.
Linggadjati en Koeningan
Van Kobakwiroe werd Klaas begin 1949 overgeplaatst
naar Linggadjati. Hij werkte hier, naast het patrouille
lopen, in een garage en moest ook regelmatig met de
vrachtwagen naar de havenplaats Cheribon om voor
raden op te halen.
Van Linggadjati naar Koeningan. Tijdens zijn verblijf
daar reed hij veel op vrachtwagens met als merken
GMC, Dodge en Ford Herrington.
Terug in Batavia
In de laatste maanden van 1949 kwam het bevel dat
de compagnie waartoe Klaas Schat behoorde naar Ba
tavia moest vertrekken. De post Koeningan zou door
Nederlandse Grenadiers worden overgenomen. Om
dat de Grenadiers totaal geen ervaring in dat gebied
hadden, bleven twee (ervaren) chauffeurs en een ver
bindingsman achter om hen een beetje te begeleiden.
Heel bizar is dat van deze Grenadiers tijdens de eerste
patrouille reeds 5 man sneuvelden. Na 3 jaar op diver
se buitenposten te hebben gebivakkeerd zag Klaas de
hoofdstad Batavia weer terug.
Naar huis
Spoedig daarna kreeg de afdeling, waartoe Klaas Schat behoorde, opdracht naar Priok te vertrek
ken om zich daar in te schepen voor de terugreis naar Nederland. De "Waterman" deed er 28
dagen over om dan op 5 november 1949 in de haven van Rotterdam aan te komen. Groot was de
vreugde over het weerzien van Nederland. Nog groter was de vreugde toen Klaas na een busreis
van een paar uur weer behouden in Hippolytushoef aankwam. Aan het begin van de Heldersestraat
stond een ereboog, maar omdat men niet precies wist wanneer de bus zou arriveren, was er geen
muziek en geen woord van de burgemeester om hem welkom te heten.
Desondanks was de vreugde groot dat hij zijn vrouw Marrie en zoontje Piet, die na ruim drie jaar
in vaak angstige spanning te hebben geleefd, weer in de armen kon sluiten. Klaas vierde op
bescheiden wijze feest met zijn familie en was er grote blijdschap over zijn behouden terugkeer.
Klaas Schat als chauffeur.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 13e jaargang nr. 1 - 2001