- 15 -
In het begin van zijn detachering in Serpong maakte Klaas een bizar geval van oorlogvoeren mee.
Het was tijdens de Islamitische Ramadan dat langs een over de demarcatielijn kruisende weg gewa
pende tegenstanders de buitenpost benaderden. Een aantal islamitische geestelijken liepen in de
voorste gelederen van de groep. Met het schreeuwen van "Jihad Jihad" (Jihad. betekent "heilige oor
log") probeerde de groep op de met machinegeweren bewapende wachten van de buitenpost in te
lopen. Het onvermijdelijke gebeurde... Later hoorde Klaas dat de Koran predikt dat een islamiet
tijdens de Ramadan onschendbaar is en daardoor tegen kogels uit een wapen bestand zou zijn...!
Na een maand of 7 werd Klaas overgeplaatst naar de buitenpost Bekassie.
Buitenpost Bekassie
De situatie op buitenpost Bekassie was bijna identiek aan die van Serpong en lag ook hier aan de
demarcatielijn die de loop van de kali (rivier) volgde. Net als op Serpong werden op deze post
patrouilles gelopen en controles uitgevoerd totdat Klaas bij de eerste politionele actie werd betrok-
De eerste politionele actie tegen de Republiek Indonesië vond plaats in de periode van 21
juli - 5 augustus 1947. Dit naar aanleiding van het feit dat Indonesië, naar de Nederlandse
zienswijze, onvoldoende wilde meewerken aan de loyale uitvoering van de op 27 maart
1947 ondertekende "Overeenkomst van Linggadjati".
Het gevecht aangaan tegen iemand die niet je persoonlijke vijand is zeer zwaar, vooral als je dat
namens de overheid (verplicht) wordt opgelegd. Het negeren van een door hogerhand opgelegd
bevel is insubordinatie en kan leiden tot op zijn hoogst de doodstraf. Wij werden geroepen of je nu
wilde of niet; je had maar te gaan.
Goederentrein ontspoort
Tijdens de actie moest een goederentrein via het gebied van de tegenstander naar de buitenpost
Krawang worden gereden. Hiertoe moest de demarcatielijn (lees: de rivier Titjaroem) worden over
schreden. De trein waarvan de uitgangen waren gebarricadeerd met zandzakken moest daartoe
over een spoorbrug rijden. De Nederlandse soldaten lagen met machinegeweren achter die barrica
des opgesteld. Voor de locomotief waren twee platte wagons gekoppeld. De voorste wagon werd als
rammer gebruikt terwijl de wagon daar achter met luchtdoelgeschut was uitgerust. Aan de pijlers
van de spoorbrug waren door de tegenstander springstoffen en vliegtuigbommen bevestigd. Om te
voorkomen dat deze tijdens de rit van de trein over de brug door de tegenstander tot ontploffing
zouden worden gebracht, cirkelden Nederlandse jagers boven de brug en omgeving daarvan. Bij de
plaats Tjandoengpoera, de trein was nog maar net de brug over, werd er geschreeuwd dat iedereen
de trein moest verlaten en dekking zoeken. Terwijl men de trein ternauwernood had verlaten en een
dekkingsplaats had gevonden, kwam er op tegenkoers van de trein een losse locomotief aan dende
ren met een snelheid van tachtig kilometer per uur... Die (onbemande) locomotief, door de tegen
stander op gang gebracht, boorde zich met een enorme klap in de platte ramwagon. De gevolgen
waren zodanig dat de trein niet verder kon rijden. De ramwagon en de wagon met het geschut
waren ontspoord. Later werd de reis naar Krawang, lopend langs de spoorlijn, vervolgd. Onderweg
werden de soldaten steeds door de tegenstander beschoten en moest daardoor regelmatig dekking
worden gezocht. Later werd het betrokken gebied door Nederlandse militairen gezuiverd. Klaas
nam hier ook aan deel maar wil daar liever niet over praten. Het is een te grote impact op zijn leven
geweest
Buitenposten Krawang, Walohar en Kobakwiroe
In Krawang werden de soldaten op het station in treinwagons gelegerd. Vanuit deze buitenpost
werden ook weer patrouilles gelopen. Van Krawang werd Klaas overgeplaatst naar Walahar en
moest de nabij gelegen stuwdam worden bewaakt. Een aantal malen zag Klaas vermoorde Chine
zen, vastgespijkerd met bamboeprikken, op vlotten voorbij drijven...
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 13e jaargang nr. 1 - 2001