- 14 -
Comfortabel was het allerminst aan boord. Troepenschepen hebben nu eenmaal niet het predikaat
ideale vervoermiddelen te zijn. De ruimte is zeer beperkt. De manschappen sliepen bijvoorbeeld
allemaal in hangmatten die overal waren opgehangen. Overdag moesten die 'slaapsteden' worden
verwijderd en in kratten opgeborgen.
De reis
Net buiten de pieren van
IJmuiden brak er brand uit
aan boord. Eén van de elek
tromotoren was in brand ge
raakt. Dat was even schrik
ken. Klaas, ingedeeld bij de
scheepspolitie en de brand
weer, kon met zijn collega's
gelijk in actie komen. De
brand was snel geblust. Ge
lukkig was het ongemak niet
zodanig dat het schip retour
moest naar Amsterdam.
Dagelijks werden er aan
boord exercities gehouden
en sportlessen gegeven. Ook
kregen de manschappen les in conversatie-Maleis, maar dat stelde volgens Klaas niet veel voor. Het
beste was om de taal in de praktijk te leren. De ontspanning aan boord liet veel te wensen over. De
manschappen organiseerden op een gegeven moment zelf maar wat ontspanningsavonden met
cabaret en muziek. Gelukkig zorgde de doorgang door het Suezkanaal voor een extra onderbre
king in het eenzame scheepsleven. De eerste stop is in Port Said en daarna Aden. Tijdens het pas
seren van de evenaar kwam de zeegod Neptunus aan boord. Een welkome onderbreking. Daarna
de lange oversteek naar Priok op West Java. Eindelijk land in zicht!!.
De aankomst
De "Tegelberg" arriveert op 31 oktober 1946 in de haven van Priok. De eerste kennismaking met
Indië. De meeste mannen hangen aan de reling om maar niets van de aankomstceremonie te mis
sen. Muziek op de kade, toespraken enzovoort. Veertienduizend kilometer van huis en wat een
hitte! Het ontschepen van de troepen begint al spoedig. Wat staat ze nog allemaal te wachten....?
Na het ontschepen werden soldaten en bagage direct per drietonner naar Batavia vervoerd.
De taak vangt aan
Het verblijf in Batavia was redelijk comfortabel. De mannen sliepen in gewone huizen en dat was al
een hele verbetering ten opzichte van de benauwde sfeer die er aan boord heerste. Klaas leerde
Batavia in die weken enigszins kennen. Een stad vol activiteit, met veel winkels en een zwarte
markt. Maar ook een stad met veel mensen in uniform: Nederlandse, Engelse, Brits Indische,
Japanse en een enkele Amerikaan. Patrouilleren en wachtlopen waren taken die Klaas in Batavia
moest verrichten. Taken die hij in de jaren van het verblijf in Indië nog veel zou moeten uitoefenen.
Buitenpost Serpong
Na een verblijf van drie tot vier weken in Batavia werd Klaas naar de buitenpost Serpong uitge
zonden. Een post die vlakbij de demarcatielijn was gesitueerd. Een demarcatielijn is een scheidslijn
die strijdende partijen tijdens een wapenstilstand zijn overeengekomen. In dit geval was de scheids
lijn de kali (rivier). Een spoorlijn kruiste die rivier. Het was één van de taken van Klaas om de
spoorlijn te bewaken en de trein die gebruikmaakte van de spoorlijn, op (vijandelijke) wapens te
controleren.
Het troepentransportschip "Tegelberg
Historische Vereniging Wierjngen - "Op de Hoogte" - 13e jaargang nr. 1 - 2001