PENING WIELERBAAN De baan wordt op dezelfde manier gemaakt als de betonweg. Alleen het bovenvlak van de baan wordt gepolijst. Dat werk wordt gedaan door stukadoor Tigchelaar en zijn werknemers. Middenin is een grasveld, dan de baan en aan de rand een balustrade. Achter de balustrade komen de zit- en staanplaatsen. De bochten is wel een probleem; omdat de baan maar 200 meter is, worden de bochten erg steil, nl. 45 graden, als de schuine poot van de letter x. Mensen, die nog nooit een wielerwedstrijd op een baan hebben gezien, begrijpen niet dat op een glad vlak onder zo'n helling gereden kan worden. Maar 't kan, want binnenkort worden de eerste proefritten gehouden. Op zondag 9 juni wordt voor het eerst op de wielerbaan getraind. Helaas is het erg slecht weer, maar desondanks zijn er wel 800 toeschouwers. De wielrenners D. Klink en H. Meijer waren de uitblinkers. En dan op zondag 23 juni 1935 is het zover: feestelijke opening met spannende koppelwedstrijden. Foto boven: het restaurant. Op de foto rechts v.l.n.r. Klink, Meijer, Lont. Tussen Alkmaar en Leeuwarden bestond tot op heden geen wielerbaan, terwijl er wel talrijke wie lersportclubs zijn. Daarom is de bouw van deze baan heel belangrijk als aanknopingspunt voor de sport tussen Holland en Friesland. Wat de bouw betreft: het is één van de modernste, en dat voor 20.000.-. - 67 - Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 1 lc jaargang nr. 3 - 1999

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 1999 | | pagina 9