1087 Er reed speciaal een bus voor de steenzetters, de bus was van Theo Boersen. Hij had Sliedrechters als chauffeur in dienst, die bleven dan een weekend over in Sliedrecht. Het waren Izak Dathijn - hij werd later uitbater van café De Eerste Aanleg in Den Oever. Ook zijn broer Piet Dathijn was chauffeur. Maar niemand wist hoe hij heette, dus noemden ze hem Piet Izak. Als 3e was er Arie de Meeën. Hij heeft later het tankstation in Zurich op de Kop van de Afsluitdijk van Theo Boersen gepacht. De 4e chauffeur was Arend Simons. Bij Theo Boersen konden de chauffeurs f 25,- in de week verdienen, veel geld in die tijd. Zodoende kon Theo altijd chauffeurs genoeg krijgen. De bus in Sliedrecht Er gingen 25 man in de bus. De kist en bult bleven op het werk. In de kist zaten de kleren, huisraad, etenswaren, bestek, bord. En de bult was een veren schudbedje en dekens en een tijk. Toen de korte Afsluitdijk klaar was, hebben ze ook aan de Afsluitdijk gewerkt. En toen die klaar was, bleven ze hier werken aan het onderhoud van de dijk. Tijdens het werk aan de korte Afsluitdijk woonde Joost Slagboom met zijn zoons in een keet aan de Ewijcksluis. Zaterdagsochtends werd nog gewerkt en 's middags ging Joost dan lopend naar Den Helder om boodschappen. Hij kocht dan o.a. gerookt spek, dat werd aan een touwtje opgehangen, anders aten de muizen het op. Voor de jonge jongens was ook weinig vertier, daarom werd er van alles verzonnen. Een favoriet grapje was een touwtje aan een potemonnaie binden en als er dan een fietser voorbij kwam en die stapte af, dan trokken de jongens gauw de portemonnaie weg.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte | 1998 | | pagina 21