1087
Er reed speciaal een bus voor de steenzetters, de bus was van Theo Boersen.
Hij had Sliedrechters als chauffeur in dienst, die bleven dan een weekend
over in Sliedrecht.
Het waren Izak Dathijn - hij werd later uitbater van café De Eerste Aanleg
in Den Oever. Ook zijn broer Piet Dathijn was chauffeur. Maar niemand wist
hoe hij heette, dus noemden ze hem Piet Izak.
Als 3e was er Arie de Meeën. Hij heeft later het tankstation in Zurich op
de Kop van de Afsluitdijk van Theo Boersen gepacht. De 4e chauffeur was Arend
Simons. Bij Theo Boersen konden de chauffeurs f 25,- in de week verdienen,
veel geld in die tijd. Zodoende kon Theo altijd chauffeurs genoeg krijgen.
De bus in Sliedrecht
Er gingen 25 man in de bus. De kist en bult bleven op het werk. In de kist
zaten de kleren, huisraad, etenswaren, bestek, bord. En de bult was een veren
schudbedje en dekens en een tijk.
Toen de korte Afsluitdijk klaar was, hebben ze ook aan de Afsluitdijk gewerkt.
En toen die klaar was, bleven ze hier werken aan het onderhoud van de dijk.
Tijdens het werk aan de korte Afsluitdijk woonde Joost Slagboom met zijn
zoons in een keet aan de Ewijcksluis.
Zaterdagsochtends werd nog gewerkt en 's middags ging Joost dan lopend naar
Den Helder om boodschappen. Hij kocht dan o.a. gerookt spek, dat werd aan
een touwtje opgehangen, anders aten de muizen het op.
Voor de jonge jongens was ook weinig vertier, daarom werd er van alles
verzonnen. Een favoriet grapje was een touwtje aan een potemonnaie binden
en als er dan een fietser voorbij kwam en die stapte af, dan trokken de
jongens gauw de portemonnaie weg.