933
Met de kokers was het wel goed oppassen.De rand van de koker
moest goed schoon zijn voor het deksel werd geplaatst,zo niet
dan bleef het deksel lekken en kreeg men water in het ruim.Uit
voorzorg pompte men echter toch wel af en toe op het ruim.
De WR 45 is onderweg naar Zeeland op het IJsselmeer gezonken,
waarschijnlijk doordat de deksels niet goed waren gesloten.
Het deksel mocht echter ook niet te vroeg worden geplaatstwant
dan zou bij het dieper komen liggen van het schip een te grote
luchtdruk op het deksel komen te staandoordat de lucht in de
koker dan werd samengeperst.
Doch door het te laat plaatsen is bij plotseling opkomende wind
en zee het schip van de gebroeders Halfweeg gezonken op de Wad
denzee.
Beide schepen zijn naderhand gelicht en weer in de vaart ge
komen
De techniek deed ook in de mosselvisserij zijn intrede en zo
werd er later een lopende band ingebouwd en was het ruim met
20 minuten leeg.
ALS SLOT DE HUIDIGE SITUATIE.
Zoals in het begin al gezegd,op Wieringen zijn nog maar twee
schepen waarmee op mosselen wordt gevist.
Waarom nog maar twee?
Daar zijn verschillende redenen voor.
Men is overgegaan op een andere visserij
Een andere reden is de schaalvergroting en de investeringen,
die daarvoor nodig waren.Men moest een groter schip aanschaf
fen met verbeterde en dus duurdere apparatuurHad men echter
geen opvolger dan had het ook weinig zin om hierin mee te gaan.
Het gevolg van dit laatste was dat de vergunning voor de per
celen werd overgedaan aan Zeelandersdie daarvoor het nodige
op tafel wilden leggen.
Dan had men tenslotte nog iets voor de oude dag en ook dat is
belangrijk in de tegenwoordige tijd.
Nawoord
De schrijver en de Historische Vereniging houden zich ten zeer
ste aanbevolen voor eventuele opmerkingen of aanvullingen op
dit verhaalSpeciaal wat het gedeelte betreffende Wieringen.
CTij sen