933 Met de kokers was het wel goed oppassen.De rand van de koker moest goed schoon zijn voor het deksel werd geplaatst,zo niet dan bleef het deksel lekken en kreeg men water in het ruim.Uit voorzorg pompte men echter toch wel af en toe op het ruim. De WR 45 is onderweg naar Zeeland op het IJsselmeer gezonken, waarschijnlijk doordat de deksels niet goed waren gesloten. Het deksel mocht echter ook niet te vroeg worden geplaatstwant dan zou bij het dieper komen liggen van het schip een te grote luchtdruk op het deksel komen te staandoordat de lucht in de koker dan werd samengeperst. Doch door het te laat plaatsen is bij plotseling opkomende wind en zee het schip van de gebroeders Halfweeg gezonken op de Wad denzee. Beide schepen zijn naderhand gelicht en weer in de vaart ge komen De techniek deed ook in de mosselvisserij zijn intrede en zo werd er later een lopende band ingebouwd en was het ruim met 20 minuten leeg. ALS SLOT DE HUIDIGE SITUATIE. Zoals in het begin al gezegd,op Wieringen zijn nog maar twee schepen waarmee op mosselen wordt gevist. Waarom nog maar twee? Daar zijn verschillende redenen voor. Men is overgegaan op een andere visserij Een andere reden is de schaalvergroting en de investeringen, die daarvoor nodig waren.Men moest een groter schip aanschaf fen met verbeterde en dus duurdere apparatuurHad men echter geen opvolger dan had het ook weinig zin om hierin mee te gaan. Het gevolg van dit laatste was dat de vergunning voor de per celen werd overgedaan aan Zeelandersdie daarvoor het nodige op tafel wilden leggen. Dan had men tenslotte nog iets voor de oude dag en ook dat is belangrijk in de tegenwoordige tijd. Nawoord De schrijver en de Historische Vereniging houden zich ten zeer ste aanbevolen voor eventuele opmerkingen of aanvullingen op dit verhaalSpeciaal wat het gedeelte betreffende Wieringen. CTij sen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 1997 | | pagina 19