930
Foto links;
Mosselen worden in bakken geschept door v.l.n.r.
Reijer Bakker,Nan Tijsen en Piet Lont(Piet van Sijtje).
Foto rechts;
Mosselkorders langszij een binnenschip tijdens het over
laden van de mosselenVaartuig links is de WR 194.Vaar
tuig met lange giek is binnenvaartuigdaarachter waar
schijnlijk de WR 103.
WAAR VISTE MEN OP MOSSELEN.
Voornamelijk in het gebied wat nu de Waddenzee is.Men viste
niet vaak in de Meer bezuiden Wieringen(de huidige Wieringer-
meer),omdat de mosselen daar een slecht visgehalte hadden.
Voordat de Afsluitdijk was aangelegd,lagen er altijd grote
hoeveelheden mosselen en het schip was dan ook altijd snel
vol gevist.
Men viste niet altijd in diep water en soms moest men met een
stok peilen of er nog voldoende water onder het vlak van het
schip was.Oude vissers konden aan de grond,die bij het peilen
aan de stok was blijven hangen zien waar men zich op het Wad
bevond,wat bij slecht zicht een uitkomst was.
Halfweeg was de eerste met een echolood,wat een grote verbete
ring gaf.Het echolood werkte echter na een dokbeurt bij Willem
Visser in Den Helder niet meer.Nadat het schip voor controle
opnieuw droog stond,bleek de plaat van het echolood meegeteerd
te zij n
De Wieringers gingen meestal 1 x per jaar naar Den Helder voor
een dokbeurt.
Na de bouw van de Afsluitdijk slibde het wad ten noorden van
Den Oever snel aan en zette men soms het schip droog achter de
dijk.Maakte het schip schoon waar men bij kon en teerde dat ge
deelte.Onder het vlak was toch bijna geen aangroei en werd dan
bij de volgende dokbeurt in Den Helder schoon gemaakt.