929
Verder kregen nog Simon Koornzetschipper Dirk Wiegman) met
de WR 45 en Herman Koster met de WR 310 percelen toegewezen.
Simon Wagemaker met de WR 139 had geen perceel.Hij en Herman
Koster werkten echter wel samen.Ze verkochten mosselen aan de
straathandel in Amsterdam.
Volgens een Amsterdammer werden de mosselen per bakfiets
uitgevent,ze werden niet per kilo,maar per emmer vol ver
kocht
Ruitenburg(WR 41) en Doves (WR 111) visten tevens op mosselen
voor Engeland.De mosselen werden naar Harlingen gebracht en
gingen per Hull boot naar Engeland.Waarschijnlijk gingen deze
mosselen als consumptie mosselen naar Engelandmaar ze werden
door Engelse vissers ook als aas in de beugvisserij gebruikt.
Voor de 2e wereldoorlog is er in Den Oever nog een mosselko
kerij in bedrijf geweest.Dat bedrijf was van de heren Riemers-
ma en de Boer,vandaar de naam "RIB0".Door grote concurrentie
van Zeeuwse bedrijven heeft men echter het hoofd moeten buigen.
In de hongerwinter heeft men ook op mosselen gevist voor de
bevolking van Rotterdam en waarschijnlijk ook wel voor die
van Amsterdam.De mosselen werden overgeslagen in binnensche
pen,waarom dit gebeurde is niet goed bekend.Waarschijnlijk
had het iets te maken met de oorlogstoestand.Het overladen
gebeurde volgens bijgaande foto's waarschijnlijk in Medemblik.
Foto rechts;
Jan Bakker(Jan van Kees)
bedient de lier tijdens
het overladen.Op de ach
tergrond nog een mossel-
korder
MOSSELEN ALS MEST.
Volgens Jaap Koorn werden mosselen ook wel als mest voor de
landbouw gebruikt.Op het land waar in de loop der jaren veel
mosselen waren gebruikt,kon men met het ploegen de schelpen
horen krassen tegen het ploegijzer.
Teelde men aardappelen op dit land dan zaten er aan de buiten
kant van de aardappel bruine vlekken als gevolg van het grote
kalkgehalte in de grond.De kalk was een gevolg van de grote
hoeveelheid mosselschelpen.