929 Verder kregen nog Simon Koornzetschipper Dirk Wiegman) met de WR 45 en Herman Koster met de WR 310 percelen toegewezen. Simon Wagemaker met de WR 139 had geen perceel.Hij en Herman Koster werkten echter wel samen.Ze verkochten mosselen aan de straathandel in Amsterdam. Volgens een Amsterdammer werden de mosselen per bakfiets uitgevent,ze werden niet per kilo,maar per emmer vol ver kocht Ruitenburg(WR 41) en Doves (WR 111) visten tevens op mosselen voor Engeland.De mosselen werden naar Harlingen gebracht en gingen per Hull boot naar Engeland.Waarschijnlijk gingen deze mosselen als consumptie mosselen naar Engelandmaar ze werden door Engelse vissers ook als aas in de beugvisserij gebruikt. Voor de 2e wereldoorlog is er in Den Oever nog een mosselko kerij in bedrijf geweest.Dat bedrijf was van de heren Riemers- ma en de Boer,vandaar de naam "RIB0".Door grote concurrentie van Zeeuwse bedrijven heeft men echter het hoofd moeten buigen. In de hongerwinter heeft men ook op mosselen gevist voor de bevolking van Rotterdam en waarschijnlijk ook wel voor die van Amsterdam.De mosselen werden overgeslagen in binnensche pen,waarom dit gebeurde is niet goed bekend.Waarschijnlijk had het iets te maken met de oorlogstoestand.Het overladen gebeurde volgens bijgaande foto's waarschijnlijk in Medemblik. Foto rechts; Jan Bakker(Jan van Kees) bedient de lier tijdens het overladen.Op de ach tergrond nog een mossel- korder MOSSELEN ALS MEST. Volgens Jaap Koorn werden mosselen ook wel als mest voor de landbouw gebruikt.Op het land waar in de loop der jaren veel mosselen waren gebruikt,kon men met het ploegen de schelpen horen krassen tegen het ploegijzer. Teelde men aardappelen op dit land dan zaten er aan de buiten kant van de aardappel bruine vlekken als gevolg van het grote kalkgehalte in de grond.De kalk was een gevolg van de grote hoeveelheid mosselschelpen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 1997 | | pagina 15