926 MOSSELEN vervolg op 8e /jaargang nr. 5 blz.915. Drie Oostzanersdie bij de stomerij werkenscheppen de mos sels in de Jacobsladderwaarna de schelpen via een slurf in één van de drie retorten terecht komen.Dat zijn grote cylin- dervormige= buizen,die 12 hl. mosselen kunnen bevatten.De stoomketel met zijn 2% atmosfeer sproeit afwisselerkdr.de ihete stoom in een retort.Na 12 minuten zijn de mossels gaar. De mannen schroeven de stoomleiding dan op een andere retort. De eerste wordt dan leeggestort in een praam of op een auto. Met het oog op de laatste vervoerswijze zijn de retorten op hoge stellingen geplaatst. Na het stoomproces is de schelp opengesprongen en hangt de mossel nog slechts aan één spier aan de schelpwandHij ziet er dan uit als de mossel in de Zeeuwse potjes. Wij vroegen of de eenden de mosselen nu wel uit de schelpen wisten te halen.Dat bleek een domme vraag te zijn,want er werd hartelijk om gelachen.Het bleek geen enkel probleem te zijn,een schep mosselen in het hok was voldoende om de luid snaterende eenden naderbij te lokken.Met een tevreden ge kwaak begonnen ze aan hun diner.Ze sleurden de mossel met een nijdige ruk naar buitenwaarna hij de gang ging van elke gestoomde mossel. Op de foto de WR 82 van Nan de Haan,tijdens het lossen in OostzaanVolgens de heer Halfweeg voer de WR 82 op Lands meer mogelijk ruilde men onderling wel eens ingeval van reparatie aan het schip. De auto staal klaar voor hen, die niet per bool de mos selen „thuis" krijgen. (Foto Jonkhart)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 1997 | | pagina 12