926
MOSSELEN
vervolg op 8e /jaargang nr. 5 blz.915.
Drie Oostzanersdie bij de stomerij werkenscheppen de mos
sels in de Jacobsladderwaarna de schelpen via een slurf in
één van de drie retorten terecht komen.Dat zijn grote cylin-
dervormige= buizen,die 12 hl. mosselen kunnen bevatten.De
stoomketel met zijn 2% atmosfeer sproeit afwisselerkdr.de ihete
stoom in een retort.Na 12 minuten zijn de mossels gaar.
De mannen schroeven de stoomleiding dan op een andere retort.
De eerste wordt dan leeggestort in een praam of op een auto.
Met het oog op de laatste vervoerswijze zijn de retorten op
hoge stellingen geplaatst.
Na het stoomproces is de schelp opengesprongen en hangt de
mossel nog slechts aan één spier aan de schelpwandHij ziet
er dan uit als de mossel in de Zeeuwse potjes.
Wij vroegen of de eenden de mosselen nu wel uit de schelpen
wisten te halen.Dat bleek een domme vraag te zijn,want er
werd hartelijk om gelachen.Het bleek geen enkel probleem te
zijn,een schep mosselen in het hok was voldoende om de luid
snaterende eenden naderbij te lokken.Met een tevreden ge
kwaak begonnen ze aan hun diner.Ze sleurden de mossel met
een nijdige ruk naar buitenwaarna hij de gang ging van elke
gestoomde mossel.
Op de foto de WR 82 van Nan de Haan,tijdens het lossen in
OostzaanVolgens de heer Halfweeg voer de WR 82 op Lands
meer mogelijk ruilde men onderling wel eens ingeval van
reparatie aan het schip.
De auto staal klaar voor
hen, die niet per bool de mos
selen „thuis" krijgen.
(Foto Jonkhart)