697
In 1892 is een derde licht geplaatst aan de westkant van het eiland en wel
op de hoge gronden. Dit licht stond binnen de omheining van de
Quarantaine-inrichting en bestond uit een houten lichthuis op palen. Het
licht gaf goede aanwijzing vanaf het uitkomen van het Ulkediep en Molendiep
tot in het grootste deel van het Amsteldiep. Het was nuttig voor de doorgaande
scheepvaart, maar ook voor schepen bestemd voor de aanlegsteiger van de
inrichting.
De Quarantaine-inrichting (in de volksmond: de Pesthuizen)is in 1806 door
de Marine gesticht voor de opvang van opvarenden met een besmettelijke
ziekte.
In 1876/1877 zijn de houten gebouwen gesloopt en vervangen door een
kruitmagazijn,werkplaatsen en enige huizen. In 1923/1924, tijdens de
aanleg van de kleine Afsluitdijk, is het complex opgeheven.
In 1899 werd een vierde licht (Lutjeland) geplaatst. Dit was slechts een
licht op een paal. Met het hoge licht van Wieringen 72 ineen, gaf dit licht
leiding naar de mond van het vaarwater naar de Ewijcksluis.
Deze lichtenlijn was dus belangrijk voor de veerdienst naar Wieringen.
In 1916 werd het licht van Lutjeland vernieuwd/veranderd en een vijfde licht
geplaatst. (Westerlanderdijk).Deze lichten ineen 303 geven leiding in het
noordelijk deel van De Sloot.
Kennelijk was in de loop der jaren de loop van De Sloot dusdanig veranderd,
dat met êén lichtenlijn niet meer kon worden volstaan.
Deze vijf lichten geven dan drie lichtenlijnen voor de scheepvaart en wel
als volgt:
1.een lichtenlijn 332 in het zuidelijk deel van De Sloot
2.een lichtenlijn 303 in het noordelijk deel van De Sloot
3.een lichtenlijn 72 vanaf De Ewijcksluis naar het Amsteldiep
Voor details: zie de lichtenlijst uit 1921.
Zie kaart van Wieringen en plankaart van De Sloot en Molendiep. Zijn
overgenomen van een kaart uit 1923 behorend bij boekwerk "Reizen over
de Zuiderzee"door T.P.Keyzer.
Kaart en boekwerk maken deel uit van de collectie van het
Scheepvaartmuseum te Amsterdam.
Volgens enkele oudere inwoners van Wieringen zou er ook een licht op
het Schuthornerhoofd hebben gestaan.
Waarschijnlijk bedoelde men echter het licht op de Westerlanderdijk.
In 1920 werd begonnen met de aanleg van de kleine Afsluitdijk tussen
Noord-Holland (Ewijcksluis) en Wieringen. Deze dijk werd in 1925 opgeleverd.
De afsluiting van het Amsteldiep maakte alle lichten aan het westeinde van
het nu voormalige eiland overbodig.