584
In januari 1916 is de grote watersnoodramp o.a.bij Anna Paulowna.Die geeft
stof tot nadenken. En in 1918 wordt dan toch een wet aangenomen tot aanleg
van een afsluitdijk van NoordHolland over Wieringen naar Friesland en tot
aanleg van twee polders, de Wieringerpolder (nu Wieringermeeren de Hoornsche
polder (nu Markerwaard).
Toen deze wet in het Staatsblad werd gepubliceerd werd deze ondertekend door
Koningin Wilhelmina, maar ook door de Minister van Waterstaat en u raadt
het al, dat was Ir.C.Lely.
Dan start inderdaad het werk met waterwaarnemingen, stroommetingen en
berekeningen
Het echte werk begint in 1920 met o.a.het bouwen van een los.en laadsteiger
bij Westerland:het Schuthornerhoofd
In het Amsteldiep, dat beteugeld moest worden, zitten twee diepe geulen.
Daarin moeten eerst dammen gelegd worden. In juni 1920 wordt ermee begonnen.
Er zijn meteen al problemen: er is niet voldoende zand in de buurt, dat moet
van veel verder wegkomen, dus tijdverlies. En het lossen van de klei gaat
zo moeilijk. Dat blijft aan de onderlossers kleven. Met een krachtige
waterstraal wordt dat euvel verholpen.Ondanks een zomer met slecht weer,
is de kleine dam in september klaar.
In november 1920 is de tweede dam klaar.Ondertussen is zand en klei vervangen
door keileem. Daardoor wordt de dam wel f 100000,- duurder.
De voltooide dijk tot afsluiting van het Amsteldiep. 28 juni 1926.
Duidelijk te zien op de voorgrond de Quarantaine.
Links op de foto de rode keet. De bushalte daar heet nu nog zo.