586
Het werk wordt opgeleverd op 28 december 1925.
Met alleen het bouwen van die dijk was men er niet. Er volgen nog bruggen
bij Van Ewijcksluis, het Balgzandkanaal en omdat men bang was voor verhoging
van de stormvloedstanden moeten alle dijken op Wieringen verhoogd. Dat gebeurt
in de loop van de tijd dan ook.
Van Ewijcksluis: brug voor voetgangers en rij verkeer over het Balgzandkanaal.
13 maart 1930
Van de plannen om een spoorbaan over Wieringen aan te leggen komt niets
terecht. Alleen in het begin wordt erover geschreven.Laterin 1932, wordt
er nog land voor onteigend en dan stilte.
Natuurlijk is er bij de bouw van zo'n dijk ook veel te regelen voor de
arbeiders. Die doen immers het werk.Bij Van Ewijcksluis en bij Westerland
worden dan ook keten gebouwd: gezinsketen en ontspanningslokalen.
Er is zelfs een officieel Ketenbesluitwaarin wordt beschreven wat er in
die keten moet zijn. Behalve een slaapgelegenheid een behoorlijke afgesloten
ruimte voor zit- en eetgelegenheid met de nodige tafels, banken en stoelen.En
een gelegenheid om de natte kleren te drogen. De exploitatie van de
ontspanningslokalen is in handen van de Volksbond tot bestrijding van
Drankmisbruik.
En de MUZ (Maatschappij tot Uitvoering van de Zuiderzeewerken) moest voor
geregeld vervoer zorgen van arbeiders die kerkdiensten wilden bijwonen. Op
sommige werken werden zelfs tijdelijke kerkgebouwen neergezet.