454
land.Kennemerland en elders dienen den Zeeluiden en Baaken
voor Baaken in de Noord- en Zuiderzee.Inzonderheid
zijn de Toorens van de Groote Kerk te Haarlem en
de Brandaris op Ter Schelling voornaame Kentekens
voor de Schepen in de Noordzee.Zoo was ook de oude
Tooren van Egmond op Zee,eer hij instortte;om welk
ongeluk te vergoeden een zeer groote houte Kaap
hier op de Duinen is opgeregt.Maar behalven deez
Kaap en gemelde Toorens zijn er veele Kaapen en
Baaken naar de Texel- en Vliestroomen gesteld om
den Zeeman het Vaarwater te wij zen.Door Kaapen ver
staat men zeer hooge houten Gevaarten,die over mal
kander staan om er de Streek in het zeilen naar te
rigten.
De Baaken zijn tweederlei; als Tonnenbaaken,die men
ook Drijfbaaken noemt en Steekbaaken.
De Tonnenbaaken of Drijfbaaken worden 's Winters in
de plaats van de Tonnen gelegd op het houten Blok,dat
aan een Ketting vast is,waar aan een Steen is, die
op de Zeegrond legt.De Steekbaaken zijn Sparren,die
op Droogten in den Grond gestoken worden,met iets
kennelijks aan den Top.Ten Noorden van Medenblik,naar
Texel zeilende,aan en op de Wieringer Gronden vindt
men drie Baaken,waar van twee de Streek naar het
Vlaak en de derde de Middelton als mede het vervolg
van 't Vaarwater aanwijzen.Aan de Nes,omtrent het
Vogelzand,mede een Droogte ten Noorden van Wjeringen
is ook een Baak.Op het Oosteinde van Texel,aan den
kant van de Koopvaarders Reede ten Westen van t
Nieuwe Schil is een groote Kaap en een andere op het
Westeinde naar den Zeekant.Op den Hoek van de Helder
is een Kaap en verder langs de Kust naar de Vuurbaaken
van Huisduinen eene andere,behalven twee kleiner Bea-