262.
is zoo heel veel meer voor onderhoud van de wegen te voteeren als heden het
geval is. Op eene begrooting van ongeveer f 25000,- waarvan alleen het on
derwijs f 12000,- eischt wordt ongeveer f 2000,- uitgetrokken voor onder
houd, enz. van de wegen. Het is dan ook eene bepaalde onmogelijkheid om een
bedrag van f 40000.- alleen voor rekening der gemeente te besteden aan verbe
tering van de wegen.
Toch moet getracht worden de verbetering tot stand te brengen en waar de
middelen der gemeente te kort schieten is onze hoop gevestigd op het Rijk
en de Provincie, opdat de kosten van deze voor Wieringen zoo belangrijke en
urgente zaak door het Rijk, de Provincie en de Gemeente elk voor een derde
gedeelte worden gedragen.
Met gepasten eerbied wenden wij ons daarom namens den Raad dezer ge
meente tot Uwe Exc. met het eerbiedig verzoek te willen bevorderen dat als
bijdrage in de kosten van het aanbrengen van een nieuwe wijze van beharding
op de wegen dezer gemeente eene subsidie wordt verleend groot l/3e deel dier
kosten of ten hoogste f 14000.-.
Burgem. en Weth. van Wieringen
APeereboom
De Secretaris
H.J.Bruul 18)
Ingenieur F.S.Langen van Rijkswaterstaat krijgt opdracht een beschrijving
en een kostenplaatje te maken.Omdat het zoveel aardige informatie bevat,
wordt zijn brief hieronder bijna onverkort weergegeven. 191
2 September 1916: De wegen op de eilanden zijn uit de aard der zaak van
vrijwel uitsluitend lokaal belang.Het is voor zoover mij
bekend niet de gewoonte subsidien te verleenen voor de
verbetering van louter plaatselijk verkeer.Toch zijn
voor de eilanden daarop vele uitzonderingen gemaakt.
Het is thans de gemeente Wieringen die een bijdrage ver
zoekt in de kosten, die zij meent noodig te hebben voor
de verbetering harer hoofdwegen.
De hoofdweg van Wieringen doorsnijdt het eiland van Oost
tot West en loopt van de aanlegplaats nabij Den Oever
door de dorpen Den Oever, Oosterland, Hypolitushoef en
Westerland naar de Quarantaineplaats. Een zijweg loopt
naar de haven aan De Haukes. Behalve een klein gedeelte
van ongeveer 900 M. dat als het ware de binnenberm vormt
van den Molgerdijk en dat in beheer en onderhoud is bij het Rijk, wordt deze
geheele weg door de Gemeente onderhouden.
De fegenwoordigen toestand van den weg is slecht. In den winter, na lang-
durigen regen worden geheele stukken in bijna ondoorwaadbare modderpoelen
veranderd en bij droogte is de hoeveelheid stof zeer groot. Op vele plaat
sen Ls de deklaag geheel afgereden.
De hoofdoorzaak van den slechten toestand van den weg moet daarin worden
gezocht, dat het materiaal niet voldoet aan de betrekkelijk hooge verkeers-
eischen. Behalve het gewone verkeer, dat op de meeste dergelijke wegen voor
komt en dat hoofdzakelijk bestaat In het vervoer van brandstoffen, landbouw
producten, veevoeder, hulpmeststoffen enz. wordt op Wieringen veel zeegras
vervoerd naar en van plaatsen waar het gedroogd wordt. Vooral in natten
toestand zijn deze vrachten zeer zwaar. De wegen nu die in 1865-1866 zijn
aangelegd, zijn samengesteld uit:
een vlaklaag van gewone puin
een laag geklopte puin dik 6 cm.
een laag leem dik 3 cm.
een laag grind dik 10 cm.