*1 De Eerste Nederlandsche Luchtreederij bouwde een hangar aan de weg naar Alkmaar. Eerste Nederlandsche LUCHTREEDERIJ. ALKMAAR. OUDALKMAAR - 35 Vliegveld adverteerde de onderneming in maart 1920 met ‘Reclamevluchten, Passagiersvluchten, Demonstraties, Postvervoer en Goederenvervoer’. Toen op 23 maart het vliegtuig van de ENLR te Egmond a/d Hoef met naast de vlieger ook de heren Haarsma van Oucoop en Langeveld aan boord onder grote belangstelling boven Alkmaar een hoogte van 5800 meter bereikte was de naam van de ENLR ook buiten Noord-Holland gevestigd. Dat nam niet weg dat men in Alkmaar zelf zo zijn bedenkingen had. In de gemeenteraad deelde burgemeester mr. W.C. Wendelaar begin april mee dat het wenselijk was op te treden tegen het laag over de stad vliegen van de ENLR-piloten. ‘Herhaaldelijk heb ik, zei de burgemeester, den directeuren van deze Luchtreederij verzocht hun vliegers te gelasten niet zoo laag te vliegen, maar deze trekken zich hiervan eenvoudig niets aan. Ik schroom niet te erkennen dat mij momenteel de bevoegdheid ontbreekt hun dit te verbieden, maar daarom is het noodzakelijk dat zoo gauw mogelijk een verordening gemaakt wordt, die aan deze ongewenschte lage vliegerij een einde maakt, met het oog op gevaar voor de burgerij. Als de vliegers zich verbeelden, dat zij mijne waarschuwingen in den wind kunnen slaan, dan zullen zij gewaar worden, dat het niet het geval is. De verordening is reeds in de maak.’ Enige dagen later werd bekend dat de leiding van de ENLR in onderhandeling was met het gemeentebestuur van Zandvoort om daar op een gemeenteterrein in de zomer demonstraties te kunnen geven. Een vliegveld is er in Zand voort nooit gekomen, maar in de zomer van 1920 is op het strand bij Zandvoort wel gevlogen, al is niet bekend of de ENLR daarbij (ook) betrokken was. Wel wilde een van de ENLR-piloten in de avond van 14 juni 1920 landen op het voormalige ELTA-terrein bij Amsterdam. Dat had hij beter niet kunnen doen, want dat terrein zag er uit de lucht wel goed uit, maar bestond in werkelijkheid uit opgespoten grond voor geplande bouwactiviteiten. Het gevolg was dat de Albatros met zijn neus in de modder zakte en met enige spoed moest worden gedemonteerd om zo te voorkomen dat het verder in de modder wegzakte. De ENLR verzocht ook aan de gemeente Bergen toestem ming aldaar passagiersvluchten te mogen maken. Voor het Reolaaie door om vliegtuig - uitgeworpen waarborgt - HET GROOTSTE SUCCES. Jaarbeurs Utrecht 60 K.6. reclame materiaal - over Utrecht f tOO. - -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2022 | | pagina 9