VLIEGEN
Reeds vroeg verschenen
de belangstellenden voor
een vliegtocht.
V- w
NOTEN
I
36 - OUDALKMAAR
zover was had de minister van Waterstaat een luitenant uit
Soesterberg naar Bergen gezonden om de beide Albatros
vliegtuigen te inspecteren. Toen dit naar tevredenheid was
geschied konden vanaf zaterdag 21 augustus passagiers-
vluchten worden gemaakt op een terrein in de buurtschap
Zanegeest. Daar vond ook een echt vliegfeest plaats op
zondag 29 augustus, waarbij gevlogen werd door de Duitse
vliegers Ehrler en Voss en waaraan ook de parachutist De
Morescant Kessner deelnam. Reeds vroeg verschenen de
belangstellenden voor een vliegtocht en als eersten gingen
mevrouw Gilhuis en de heer Han de Jong, die tijdelijk in
het dorp vertoefden, die dag de lucht in voor een vlucht
van ruim tien minuten. Om één uur zette het Berger
Harmoniekorps de muziek in en stroomden de belangstel
lenden toe, die overigens vanaf de weg reeds een fraai
uitzicht, en dan nog gratis, van het gebeuren hadden. Dit
laatste uiteraard tot verdriet van de organisatoren en de
Alkmaarsche Courant riep de bevolking dan ook op
voortaan een kaartje te kopen, wilde men dat ook in
komende tijden gedemonstreerd zou kunnen blijven
worden. Die zondag werd in elk geval gevlogen en om
twee uur ging Ehrler als eerste de lucht in om zijn kunnen
te tonen. Ondertussen maakten velen van de gelegenheid
gebruik een vliegtochtje te maken en een van hen, de heer
Kaufmann uit Amsterdam, die reeds de donderdag
tevoren had gevlogen, was dit zo goed bevallen dat hij nu
zijn verloofde meenam. In totaal werden 16 passagiers-
vluchten gemaakt waarbij 31 personen mee de lucht in
werden genomen. Om half vijf nam Voss de parachutist
mee, die geassisteerd werd door F. van der Vliet. Vanaf 1500
meter werd gesprongen waarbij De Morescant Kessner in
de Oudburgerpolder neerkwam, wat wel wat ver van het
vliegveld was. Nadat hij per auto was teruggebracht werd
hem onder muzikale begeleiding van de harmonie door
Haarsma van Oucoop een lauwerkrans omgehangen. Ook
in de volgende dagen, waaronder uiteraard op Koninginne
dag (31 augustus), is nog gevlogen en Van der Vliet zou toen
ook nog een parachutesprong maken.
Deze op zich geslaagde maar financieel dus waarschijnlijk
weinig profijtelijke activiteit van de ENLR is tegelijk de
laatste keer dat van de onderneming van Haarsma van
Oucoop iets is vernomen. Leo Ehrler vloog later nog bij de
Nociam en werd, eenmaal teruggekeerd in zijn vaderland,
vlieginstructeur in Münster.
BRONNEN
Twentsch Dagblad Tubantia en Enschedesche Courant
van 3-4-1920. Tijdschrift Het Vliegveld, officieel orgaan der
Kon. Ned. Vereeniging voor Luchtvaart Persoonlijk advies van
Theo Wesselink en Günter Frost
1. Twentsch Dagblad Tubantia en Enschedesche Courant van
3-4-1920
FOTO’S
Collectie Verduijn en de collectie Wim Boogaard
De Eerste Nederlandsche Luchtreederij
pakt de zaak goed aan en organiseert, blijkens
een advertentie in dit nummer, deze week
iederen ihiddag van 2 tot 6 uur vluchten per
vliegtuig.
Deelnemers die zich voor 12 uur aanmel
den worden gratis per auto naar het vlieg
terrein gebracht.
Bij gunstig weer wordt er deze week b ven
de stad ’e middags 12 uur een hoogtevlucht
gehouden. Getracht zal worden een hoogte
van 6000 31. te bereiken.
LICHT OP.
-■