w U' EEN NIEUW GLAS-IN- LOODRAAM IN DE GROTE SINT LAURENSKERK Si f*' ■Ta V Janneke van Zanten - Van Wijk A 4 A 3-, i. De Sainte Chapelle in Parijs. OUDALKMAAR - 9 De kathedraal van Aken. Foto Janneke van Zanten-Van Wijk. De internationaal bekende kunstenares Fiona Tan heeft op woensdag 8 en donderdag 9 september een kleurig geometrisch ontwerp gepresenteerd voor een nieuw glas-in-loodraam in het transeptraam aan de zuidkant van onze Alkmaarse oude, gotische Grote Sint Laurenskerk. In deze kerk zijn, zoals hiervoor door Netty Bleichrodt beschreven, al eerder kleurige ramen te zien geweest. Nu zijn er al sinds eeuwen geen kleurige ramen meer in de Alkmaarse Grote Kerk te bewonderen. Ze zijn mogelijk door vernielzucht tijdens de Beeldenstorm in 1566, maar vooral door verwaarlozing uit hun sponning gevallen en verdwenen. Enkele ramen zijn later geveild en vervangen door glas zonder motieven. De vensters met de enorme kozijnen van steen of cement zijn daarna meerdere malen gerestaureerd, toch verschenen er geen kleurige, nieuwe afbeeldingen tot op heden. Treurig, want in veel andere gotische kerken en kathedralen in Nederland, maar ook verder in Europa is nog zoveel fraai, oud en modern gebrandschilderd glas te aan-schouwen. Ook voor modern glas is een reisje naar onder meer de Sint Bavo in Haarlem met een raam van Michiel van Overbeek en het raam Een tuin van glas van Marc Mulders in de Nieuwe Kerk te Amsterdam de moeite waard. Nu komt er eindelijk een nieuw, kleurig raam in het grote venster aan de zuidkant van de Grote Kerk. Dit raam meet 6 bij 23 meter, het heeft, gezien de puntige raamkop, een oppervlakte van iets minder dan 138 m2. Het is dus een bijzonder groot raam en een forse uitdaging voor de kunstenares en ontwerpster Fiona Tan en de glazeniers die haar ingewikkelde patroon gaan uit-voeren. In het warme zuiden, zoals in Italië, bleven de gotische ramen relatief klein, maar aan de andere kant van de Alpen groeiden zij tot steeds grotere proporties. Het stralende glas wordt dan ‘rayonnant’ genoemd. Ook in Duitsland zijn kathedralen met grote gebrandschil derde ramen. De kathedraal van Altenberg wordt in een toeristengids aanbevolen met de bewering dat het westelijke venster met 8 bij 18 meter (144 m2) het grootste kerkraam van Europa is. Dit is maar de vraag, want in de koorhal van de Dom van Aken kunnen we genieten van gebrandschilder de glas-in-loodramen van zo’n 27 meter hoog! Dat is dus vier meter hoger dan ons raam in de Grote Kerk. Om niet te spreken over Engeland, waar men adverteert met ‘ramen zo groot als tennisvelden’. Bezoek hiervoor onder meer de kathedralen van York en van Gloucester uit 1350. Heel indrukwekkend, hoe kregen ze het voor elkaar in de Middeleeuwen? Het zuidervenster van de Grote Kerk in Alkmaar kan hiermee zeker wedijveren, het behoort absoluut tot de grootste vensters van de ramen op het vasteland van Europa, maar het is nog de vraag of het Alkmaarse raam mag gelden als het allergrootste. seizoenen, de jaargetijden en de beroepen kregen hierbij een plaats. Pas in de dertiende eeuw met het ontstaan van het gotische bouwsysteem ontstonden de technische mogelijk heden om zeer hoge kerken en kathedralen te bouwen met kruisribgewelven. De vorm van de ramen veranderde van rondbogen naar spitsbogen. De ramen werden groter, de techniek van het brandschilderen meer en meer verfijnd. Fiona Tan was geboeid door de ritmische geometrie en het prachtige kleurgebruik van deze ramen, vertelde zij bij de presentatie van het ontwerp van haar raam in de Grote Kerk. GROTE RAMEN Waarom is dit raam eigenlijk zo groot? Om deze vraag te beantwoorden gaan we terug naar de middeleeuwen. In Europa begon de bouw van stenen kerken met kleurige ramen al in het jaar duizend. Deze eerste gebouwen hadden dikke muren, gesteund door zware zijbeuken. In het begin bestonden de ramen nog enkel uit een kleine opening in de muur, later werden dit kleine ramen met ronde bogen. Overigens werden ook romaanse kerken al vroeg voorzien van een lichtbeuk met grotere ramen boven de wanden of zuilen van het middenschip. Het kleurige glasmozaïek werd oorspronkelijk in houten frames in de vensters gezet, later in lood. Voor de bijbelse onderwerpen op de ramen bestond al snel een strak schema met veel symboliek. Zo werd aan de noordzijde van de kerk het oude testament en aan de zuidzijde het nieuwe testament afgebeeld, in de hoge vensters verschenen dan series profeten, heiligen en apostelen. Ook meer wereldse thema’s als de kalender, de FRANSE KATHEDRALEN Vooral in de Franse kathedralen zijn schitterende voorbeelden van deze grote ramen te vinden: in de kathedraal van Amiens, in de Notre Dame van Parijs waar het magnifieke roosvenster met de andere ramen na brand gelukkig behouden zijn, en ga zo maar door. Echter de bovenkerk van de Sainte Chapelle in Parijs, waar je omgeven wordt door het ritme van helder blauw, rood en geel gebrandschilderd glas, slaat werkelijk alles. Vijftien ramen rijgen zich aaneen als één grote glaswand rondom. Het is daarom in het Guiness Book of World Records opgenomen als de kerk met de grootste ramen op het vaste land van Europa. Jfr- -'I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2022 | | pagina 6