HERDENKING JOODSE ALKMAARDERS In de stad verschenen toen de Laat, de Nieuwesloot en de Breedstraat als water. Jolanda Jansen d. Reconstructiekaart van Alkmaar rond 1400. 2. 3. 4. 5. Op 5 maart was het tachtig jaar geleden dat de Alkmaarse joodse gemeenschap gedwongen werd om huis en haard te verlaten. Daarom komt er een monument op het Stationsplein1. Het is ontworpen door Niko Hoebe. Het bestaat uit 180 zuilen. Elke zuil staat symbool voor een persoon die op 5 maart 1942 op de trein stapte. Zo’n kleine honderd jaar later, rond 1400, is de waterhuis houding rond en in de stad aangepast aan nieuwe behoeften zoals de bescherming tegen hoogwater en de zorg voor afwatering. Zo stopt de Die vanuit het zuiden bij de Vijversloot (‘t Vijvertje) en staat zij niet meer in verbinding met de Rekere (Mient). De Mient buigt nu naar het oosten af via de dan nieuwgecreëerde Verdronkenoord. Hoe de Voormeer zich in de loop van de tijd precies ontwikkelde in het oostelijke deel van stad is niet met zekerheid te zeggen. De gevolgen van de verschillende overstromingen in die eeuwen zijn (nog) niet precies in kaart te brengen. In de stad verschenen toen de Laat, de Nieuwesloot en de Breedstraat als water. In de loop van de tijd verdwenen deze weer. De vestinggracht buigt als verlengde van de Vijversloot in zuidelijke richting naar de huidige Singel en loopt evenwijdig aan het (Groot en Klein) Nieuwland. Op de kruising van de vestinggracht met het Nieuwland is een brug met een poort (Nieuwlanderpoortbrugge) te zien, de huidige Popmansbrug. Bruggen verschenen ook bij de nu gedempte Laat ter hoogte van de Koorstraat en de Schoutenstraat en de gedempte Nieuwesloot bij de Hoogstraat. Het Nieuwland, brug en poort, zijn onderdeel van de Voormeerdijk, de zuidelijke dijk van de Voormeer. het verlengde van de Langestraat, die er eind 14e eeuw over de Mient lag. In september 1500 kreeg Alkmaar toestemming om geld te lenen van het kerkbestuur om onder meer deze zeer vervallen houten brug over de Mient te vervangen door een stenen brug, de huidige Gewelfde Stenenbrug. Daarop kon de vismarkt worden gehouden5. De poort bij Torenburgbrug is verdwenen. En de oude sluis bij de Kaarsemakersgracht werd vervangen door de Kwakelsluis aan de overkant van de Vestgracht (huidige Noordhollandsch Kanaal) en over de Kaarsemakersgracht komt de Bokkebrug. In het volgende deel bekijken we bruggen in Alkmaar, vanaf de kaarten gemaakt vanaf 1560 tot en met 1780, in de alsmaar tot aan de Boom- en Schermerbrug uitbreidende stad. Op het monument staan ook de namen van leden van de familie Prins. In het volgende artikel van Marjanne Kloeg een uitgebreid overzicht van deze Alkmaarse familie. De geschiedenis van deze joodse familie begint rond 1830 en de verhalen van de verschillende familieleden eindigen vrijwel allemaal vlak voor, of tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het artikel beschrijft ook hun positie in de samenleving en geeft daarmee een beeld van de joodse samenleving in Alkmaar als geheel. De geschiedenis van de joodse gemeenschap in Alkmaar gaat terug naar het jaar 1602. Dan wordt een stuk grond aangekocht van Alkmaarder Johan de Nachtegaele in de omgeving van Schoorl om een joodse begraafplaats te vestigen. In Kaddiesj voor Joods Alkmaar2 is te lezen dat zeer waarschijnlijk direct na de aankoop van deze grond de eerste Joden zich in Alkmaar hebben gevestigd. In het jaar 1744 wordt de joodse gemeenschap vrijheid van godsdienst verleend en vestigden zij een synagoge in een woning aan de Paternosterstraat. In 1792 gaat de gemeente over tot aanschaf van een pand aan de Hofstraat, de joodse gemeenschap draagt wekelijks geld af om de schuld af te lossen. Tijdens de viering van het 125-jarig bestaan van de synagoge in Alkmaar, in het jaar 1933, wordt stilgestaan bij de situatie van de joodse gemeenschap in Duitsland. Er heerst angst dat die toestand overslaat naar Nederland. Die vrees wordt werkelijkheid. Al vrij snel na het uitbreken van de oorlog volgen de eerste maatregelen tegen de Joden. Er vertrekken 180 joodse Alkmaarders naar Amsterdam, het kaartje voor de trein moeten zij zelf betalen. Er staat een aantal Alkmaarders op het stationsplein om hun stadsgenoten gedag te zeggen, onder wie de vrouw van burgemeester Van Kinschot. Er zijn op dat moment 213 joodse Alkmaarders geregistreerd. “Het stormt en sneeuwt. Om 10:00 rukken de politieautoriteiten uit om de Alkmaarse Joden naar Amsterdam te dirigeren. Per persoon mogen maximaal twee koffers worden meegenomen. Als de joodse ingezetenen hun huizen verlaten nemen agenten de sleutels in ontvangst. De huisdeuren worden verzegeld. De treinen vertrekken om 12.13 en 14.13.”3 1. www.alkmaar.nl/pers/namenmonument-op-het-stationsplein/ 2. Kaddiesj voor Joods Alkmaar. J. D. Kila. 1992 3. Alkmaar 1940-1945. Kroniek van de bezettingsjaren. Jan van Baar Gerrit Valk, april 1995. Het ontwerp van Niko Hoebe voor het Namenmonument. Illustratie Niko Hoebe - Notonly Cordfunke (1972) p69-77,1995 en 2003, Diverse opgravingen 1970. Bitter, P. (2002) Graven en begraven, p 76,78, Topografische reconstructie p77. Bitter, P. e.a, Reconstructiekaarten 1200, 1325 en 1400. Gemeente Alkmaar, afdeling monumentenzorg en archeologie. Bitter, P. (2016) Schaven aan Alkmaar25 jaar archeologisch onderzoek in beeld p108 Stadsarchief nr. 48, Inv. nr. 654 NL- AmrRAA 10.1.1.001. TEKENING d. ALKMAAR 1400 Op de reconstructiekaart van rond 1400 is de eerste aanzet van het Verdronkenoord te zien en het Luttik Oudorp is meer op zijn huidige plek komen te liggen. Beiden zijn aangegroeid tot aan waar nu de Sint Annastraat ligt. Dat dit nieuwgewonnen land van belang was, blijkt uit de aanwezigheid van een houten brug in GROEI VAN GEMEENSCHAP Uit een volkstelling in 1810 blijkt dat er in dat jaar, op een inwonersaantal van 7606 Alkmaarders, 81 Joden zijn (voor de joodse gemeenschap worden de inwoners uit de Egmonden, Schagen en Zuid-Scharwoude ook mee genomen). In de jaren daarna groeit de gemeenschap naar 165 leden in 1824, in 1840 zijn er 187 leden en in 1850 zijn er 232 joodse inwoners in Alkmaar. VERTREK VAN EEN GEMEENSCHAP In februari 1942 krijgen de joodse inwoners van Alkmaar bezoek van een ambtenaar onder begeleiding van een politieagent. Hij maakt een inventarisatie gemaakt van alle goederen, kleding en meubilair. Kort daarop, in de eerste dagen van maart, krijgen zij te horen dat ze op 5 maart naar Amsterdam moeten vertrekken. NOTEN 1.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2022 | | pagina 11