'HISTORISCH ONDERZOEK DOEN IS ZO LEUK!' SIMONE VAN DER VLUGT WERKT AAN TWEE 'ALKMAARSE' ROMANS 'Ik wil iemand recht doen en het niet te bont maken. Dat zou niet goed voelen, het verhaal moet wel grotendeels waar zijn.' Ruud Kersten Simone van der Vlugt (54) zag haar vijfentwintigjarig jubileum als schrijfster vorig jaar door de coronacrisis vrijwel volledig in het water vallen - al maakte een koninklijke onderscheiding wel veel goed. Ze ging evenwel onverdroten door met wat ze het liefste doet: schrijven. Er staat heel wat op stapel, waaron der twee boeken over Alkmaar. De kaasstad figureerde al veel vaker in haar boeken (vooral historische romans en thrillers). Hoogste tijd derhalve voor een interview met de geboren Hoornse die een echte Alkmaarse is geworden. Wie denkt dat een auteur als Simone haar dagen slijt in een vertrek met veel boeken, aan een rommelig bureau waarop ook de stapels geschriften domineren en waar de laptop dan toch de aloude schrijfmachine heeft vervangen, komt bedrogen uit. 'Dit is mijn werkplek', zegt ze, en ze wijst op een relaxstoel die midden in de woonkamer staat. Ze gaat erin zitten, kantelt de zetel ietwat achterover en neemt een tablet op schoot: 'Zo schrijf ik mijn boeken'. Dat zijn er tientallen inmiddels, sinds ze in 1995 debu teerde met de historische jeugdroman De Amulet over heksenvervolgingen. Vorig jaar kwam de recentste, De kaasfabriek uit, opnieuw een historische roman, maar dan niet voor de jeugd. Dat boek markeerde een koers wijziging. 'Ik ga in de toekomst meer de nadruk leggen op de historische romans. Eigenlijk keer ik gewoon terug naar mijn oude liefde.' Ze vertelt hoe ze via een omweg bij die 'oude liefde' teruggekomen is. 'Ik heb dat pad alleen maar verlaten omdat ik historische romans voor volwassenen - ik schreef dit soort romans aanvankelijk alleen voor de jeugd - er niet doorheen kreeg bij de uitgevers. Zij geloofden niet dat daar een markt voor was.' De omweg die ze koos leidde naar de thriller waarmee ze uiteinde lijk bij het grote publiek bekend en geliefd werd. 'Eigen lijk dacht ik al wel, dat het leuk zou zijn om eens een keer over iets anders te schrijven dan geschiedenis. Ik had een verhaal voor een thriller in mijn hoofd, De Reünie (2004), Foto Wim van der Vlugt Fotografii - OUDALKMAAR en dacht: laat ik het gewoon eens proberen.' Het succes van dat boek overviel haar compleet. Simone: 'Met mijn jeugdboeken verkocht ik er iets van 8.000 per jaar, opeens zat ik op 100.000 per jaar. Ik wist niet wat me overkwam. Dat smaakte naar meer. Ik had zoiets van: laat ik me eerst maar eens goed settelen in de wereld van de volwassenenliteratuur, een flink publiek aan mij binden. Dat lukte, ook de thrillers die na De Reünie kwamen scoorden dat het een lieve lust was.' Intussen rijpte bij haar het idee om een historische roman over Jacoba van Beieren voor volwassenen te schrijven. 'Ik dacht: het moet toch wel gek gaan als ik na dat thrillersucces nog geen uitgever kan vinden voor een historische roman. En inderdaad, mijn uitgever wilde het toen wel. En ook dat boek was een schot in de roos. Er bleek wel degelijk een markt voor dat genre. Een van de volgende historische romans was Nachtblauw, het eerste in dat genre over Alkmaar. Die is de hele wereld over gegaan.' Ze zwoer de thriller niet af, maar begon de verschillende typen boeken wel meer af te wisselen. 'Schrijven is schrijven, of je nou een thriller schrijft of een historische roman, ik zit helemaal in het verhaal, ga helemaal op in die wereld. Dat is altijd heerlijk. Maar historisch onder zoek doen is minstens zo leuk. Die hele puzzeltocht van tevoren. Overal naar toe, je komt de deur nog eens uit. Dat mis ik heel erg bij het schrijven van een thriller.' Met het inslaan van de weg naar thrillers en historische romans voor volwassenen, raakte de historische roman voor de jeugd op de achtergrond. Een van de laatste was Schijndood, die in Alkmaar speelde. En daarbij bleef het. Ze heeft ontzettend genoten van dit genre, maar uiteindelijk vond ze het benauwend. Simone: 'Ik moest altijd rekening houden met een doelgroep van een jaar of twaalf, in hun belevingswereld blijven zitten. Dat ging wringen. Ik wilde vanuit mijn eigen belevingswereld en kennis schrijven en daar niet op inleveren omdat het anders te moeilijk zou worden voor kinderen.' Dat er een markt zou kunnen zijn voor historische romans voor volwassenen merkte ze tijdens signeerses sies rond haar jeugdboeken. 'Wanneer ik mijn historische jeugdromans ging signeren dan had ik altijd ook volwas senen aan mijn tafel staan. Die kwamen niet samen met hun kinderen. Die zeiden: Er is niet zoveel op dit gebied. Gewoon lekkere verhalen, boeiende achtergronden, geloofwaardig en betrouwbaar, die waren er niet. Ze Thea Beekman OUDALKMAAR -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2021 | | pagina 7