Dit was het materiaal voor het gieten van kanonnen en munitie Over het lot van de gevorderde klokken uit het Alkmaarse depot publiceert de auteur een uitgebreider artikel in een van de volgende afleveringen van Oud Alkmaar. ONDERZOEK 2 Volgende zoektocht: 'objecten voor de Joodse eredienst'. Nergens te vinden. Met behulp van een ladder zocht ik in het depot, in de kelder van het museum, ook bovenop alle stellingen. Ik kon het niet zien, maar voelde harde voorwerpen gewikkeld in papier. Het waren grote brok ken gips. Er stond ook een kistje met kleine gipsafgiet sels en nog een kistje en verderop lagen nog hele grote gipsafgietsels. Wat waren dit voor afgietsels? Was dit het werk van Belonje? Op sommige brokken stonden op de achter kant enkele letters en een nummer, of soms alleen een nummer. (afb 4). Ik vond dat het tijd werd om naar het Regionaal Archief te gaan. Misschien was Belonje daar bekend. En ja hoor, ik vond een heel 'archief Belonje'. 'Mr. J. Belonje werd verzocht de registratie van gevorderde klokken in Noord-Holland te leiden.'3 Het ging dus om toren- en kerkklokken. Ik las verder: 'De Duitse autoriteiten zijn in 1942 overgegaan tot de vorde ring van kerkklokken in ons land'. Dit was het materiaal voor het gieten van nieuwe kanonnen en munitie. De Duitsers wezen in Noord-Holland vier depots aan: twee in Amsterdam, een in Hilversum en een in Alkmaar. Op lijsten werd alles genoteerd. De hoogte, de doorsne de, de afbeeldingen en de plaatsen waar de klokken vandaan kwamen. Ook vond ik de bijlage behorend bij de brief van 1 mei 1943 van Belonje aan de inspecteur der Kunstbescherming te Den Haag, J. Kalf. Hierin stond beschreven waar de klokken uit het Alkmaarse depot vandaan kwamen Niet alleen uit Alkmaar, maar ook uit de wijde omgeving. (afb 5) Uit de brieven blijkt dat er heel weinig tijd was voor het maken van afgietsels. Op 15 mei 1943 werden 170 klokken uit het depot van Alkmaar weggevoerd, met een totaal gewicht van 43.000 kg brons. Op 19 september 1943 wer den de gipsafgietsels afgeleverd. Ze werden afgeleverd bij het stadhuis aan de Langestraat. Na de oorlog zijn ze naar het depot van het museum gebracht. «0UU Api /n Jï f*" *t* f** 3f*9F* 9* afb. 4 In 1951 koopt het gemeentebestuur van Alkmaar in Parijs op een veiling het schilderij 'De Bui' van de Alkmaarse schilder Allart van Everdingen, olieverf op doek, 75,7 x 66,6 cm. Niet gedateerd; geschilderd rond 1650-55. (afb. 6) De herkomst van het schilderij stond keurig beschreven in de catalogus van het museum: 1-11-1888 P.C. Winc- kel uit Hamburg koopt het schilderij op een veiling in Keulen; 11-5-1903 Antonie Feill koopt het schilderij op een veiling in Keulen; 1951 het gemeentebestuur van Alkmaar koopt het schilderij in Parijs op een veiling uit de collectie van wijlen Adolphe Schloss in de Galerie Charpentier. De collectie van wijlen Adolphe Schloss De naam Schloss deed mij onmiddellijk vermoeden dat het schilderij had behoord aan een Joodse man. Wat er was gebeurd met dit schilderij tussen 1903 en 1951 was niet duidelijk. 68 - OUDALKMAAR Op internet vond ik de volgende gegevens.4 Adolphe Schloss (1842-1910) was een Franse diplomaat. Hij was tevens een bekende kunstverzamelaar van vooral Vlaamse en Nederlandse schilderijen. De collectie omvatte 333 werken. Adolphe Schloss was al in 1910 overleden. Zijn vrouw, Lucie Mathilde Schloss-Haas, erfde de collectie, zij overleed in 1938. Hun vijf kinderen erfden de 333 schilderijen. In 1943 spoorden de Duitsers de collectie op en namen alle schilderijen in beslag. 49 Werken werden aan het Louvre gegeven. 284 Werken werden voor het nieuwe museum van Hitler in München gereserveerd. In 1945 werden de 49 schilderijen uit het Louvre onmiddellijk teruggegeven. In totaal zijn 162 van de 333 werken terug gekomen. afb. 6 Samen met Christi Klinkert ging ik naar het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) in Den Haag. Daar vonden we aanvullende informatie. In 1951 werden twee veilingen gehouden in Parijs. In de map persdo- cumentatie van dat jaar vonden we een krantenartikel over de verkoop van een deel van de collectie-Schloss. Het bleek dat de schilderijen werden aangeboden door de erfgenamen zelf. Eén van deze werken was 'De Bui' van Allart van Everdingen. De gemeente Alkmaar heeft destijds dit schilderij dus legaal aangekocht van de erf genamen van Schloss. Zij hadden dat geld nodig om de mooiste schilderijen terug te kunnen kopen. HET EINDE VAN HET ONDERZOEK In alle musea in Nederland is in de afgelopen jaren on derzoek gedaan naar de herkomst van de kunstwerken die vanaf 1933 in hun collecties zijn gekomen. Met dit onderzoek werd voldaan aan de internationale verplich ting met betrekking tot de teruggave van oorlogskunst. Het landelijk onderzoek werd na verwerking van alle gegevens officieel eind 2014 afgesloten. Nog altijd worden er schilderijen met een besmet verleden via veilingen aangeboden, maar de herkomstgeschiedenis wordt nu wel door de musea voorafgaand aan de aankoop nagetrokken. De resultaten zijn te lezen op www.museale- verwervingen.nl/musea/a. Ook het resultaat van het volledige onderzoek in het Stedelijk Museum Alkmaar kunt u daar vinden. Het mu seum had dit onderzoek al afgerond in 2011 en kon na een uitvoerige speurtocht melden voor geen van de kunstwerken aanwijzingen voor een verdacht verleden te hebben gevonden. NOTEN 1. https://www.youtube.com/watch?v=TsxrjUzeZdU, 2. Eelke Muller en Helen Schretlen, Betwist Bezit. De Stichting Nederlands Kunstbezit en de teruggave van roofkunst na 1945. Zwolle, 2002. 3. In 1929 was hij één van de oprichters/bestuursle den van de Vereniging Oud Alkmaar. https://www. westfriesgenootschap.nl/geschiedschrijving/bio- grafie/biografie_johan_belonje.php 4. https://www.diplomatie.gouv.fr/sites/archives_di- plo/schloss/sommaire_ang.html OUDALKMAAR - 69

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2020 | | pagina 7