Gelukkig bleek uiteindelijk
de gemeente
Alkmaar bereid het
terrein aan te kopen
Het gemotoriseerde
deel van het publiek
vertrok na afloop van
de races, schijnbaar
verlangend zich net zo
te gedragen als de
wedstrijdrijders'
NIEUW SPORTPARK
G'MEENTELVK sportpark
'De Krocht' werd gepacht voor 25 gulden per jaar. Legen
darisch was het verloop van de wedstrijd Alcmaria Victrix
- Ajax 2 in het seizoen 1903/1904. Alcmaria kwam daarbij
met 9-0 voor te staan. Dit zinde de Amsterdammers niet
en zij schoten de ene na de andere wedstrijdbal over
de gevangenismuur. Wegens gebrek aan ballen moest
vervolgens de wedstrijd worden gestaakt.
In 1905 verhuisde Alcmaria naar een terrein naast de
Zandersloot. Notaris Gouverne had daar een boerderij
met landerijen overgenomen en verhuurde een stuk
grond aan Alcmaria. Toegang tot het veld werd verkregen
via een bruggetje over de Zandersloot. De jeugd ge
en Zandersloot. Hier werd een grasbaan van 500 meter
lengte aangelegd rond het voetbalveld van Alcmaria
Victrix. De eerste draverij over 800 meter vond hier
plaats op Hemelvaartsdag 1914. De eerste langebaan-
draverij volgde op tweede pinksterdag. Omdat de
pikeurs de tel van het aantal ronden door de korte baan
nogal eens kwijtraakten, luidde men bij het ingaan van
de laatste ronde een bel en hees men een rode mand
aan de finishpaal.
In 1918 werd de grond waarop voetbal en draverijen
plaatsvonden te koop gezet. De Kennemer Sportclub
Harddraverij in het Sportpark. Ca. 1925. C. van der Werf
RAA FO 1005831.
bruikte de langs de Zandersloot staande knotwilgen als
tribuneplaats.2
De paardensport werd vanuit Bergen geïmporteerd. In
1899 was daar op initiatief van burgemeester Van Reenen
een renbaan ingericht en de draverijen werden geor
ganiseerd door de 'Kennemer Sportclub'. De grasbaan
kreeg uiteindelijk een lengte van 1000 meter. Het aantal
bezoekers liep in de duizenden. De bezoekers van buiten
kwamen deels met de trein naar Alkmaar. Na een lunch
in hotel De Toelast ging het vervolgens met klaarstaand
vervoer naar Bergen. De ligging van de renbaan is nog te
herkennen aan het wegpatroon rond de hertenkamp.
Na sluiting van de baan in 1910 lukte het de Sportclub
in 1914 een terrein te pachten tussen Nieuwpoortslaan
wilde de gevraagde 20.000 gulden niet betalen.
Gelukkig bleek uiteindelijk de gemeente Alkmaar bereid
het terrein aan te kopen, waardoor de draverijen en het
voetbal gered waren. In 1919 nam de gemeenteraad het
besluit een nieuw sportpark op deze plek aan te leggen.
De overweging dat dit goed zou zijn voor het aanzien van
60 - OUDALKMAAR
Alkmaar speelde bij dit besluit een grote rol. Er volg
de een openbare aanbesteding voor de bouw van een
tribune met kleedlokalen. Tevens kon men inschrijven op
de bediening van het buffet en op de beweiding van de
velden. In die tijd dus gewoon schapenkeutels in plaats
van kunstmest of rubberkorrels.3
Het sportpark behelsde de aanleg van drie voetbalvel
den. Eromheen kwam een grasbaan van 680 meter
lengte. Het geheel werd op Hemelvaartsdag, 13 mei 1920,
in gebruik genomen. Twee velden werden gehuurd door
Alcmaria Victrix en tot 1928 één veld door de voetbalver
eniging Rood Wit.
Motorwedstrijd in het Sportpark. 1921. RAA FO1005818.
Onbekend.
Er kwamen twee ingangen: één aan de Zandersloot
en de andere aan de Nieuwpoortslaan. De winkeliers
waren niet blij met dit besluit en vroegen om een enkele
ingang vanaf de Nieuwpoortslaan. Meer klandizie zal bij
dit verzoek een rol gespeeld hebben. Vanuit het oogpunt
van veiligheid besloot de gemeenteraad echter niet aan
dit verzoek te voldoen.4
Een ander punt was de verkeerssituatie na afloop
van de ook op de grasbaan gehouden motorraces.
Het gemotoriseerde deel van het publiek vertrok na
afloop van de races, schijnbaar verlangend zich net
zo te gedragen als de wedstrijdrijders, met vaak te
hoge snelheid. Dit leverde verhitte discussies op in de
gemeenteraad. Men pleitte voor het invoeren van een
Situatieschets gemeentelijk Sportpark met rechts Nieuw
poortslaan, onder de Langelaan (Regulierslaan) en links de
Zandersweg. 1920. RAA PR 1005641. Onbekend.
ÓQHJVU,
OUDALKMAAR - 61