'Hier heb je potlood en papier, ga in vredesnaam de polder in en ga maar tekenen *5ItZiïrtTr? F' Jaap Oudes, potloodtekening Bierkade, 1951; Stichting Dirk Jaap Oudes. Aan deze gemoedelijke kunstbijeenkomsten kwam een einde toen in augustus 1939 de Tweede Wereldoorlog zich aankondigde en iedereen weer terug moest naar huis. JAAP LEERDE ZICHZELF TEKENEN Ook voor de familie Oudes was de oorlog een spannende tijd. Tijdens de razzia's van de Duitse bezetter moest Jaap vaak urenlang onderduiken in de kelder van de ouderlijke woning. Gelukkig hield hij veel van tekenen en lezen, alles 'bij het licht van een petroleumlampje' zoals hij later vertelde. Daar raakte hij steeds meer gefascineerd door stripverhalen en boekillustraties die hij op zijn eigen manier begon na te tekenen. Hoewel er thuis altijd veel boeken aanwezig waren - ze kwamen immers met de opgekochte in boedels mee - raakte Jaap op den duur toch uitgelezen. Selly Koning, die ondertussen een goede vriendin van de familie was geworden, nam op een keer de roman Pallieter van de Vlaamse schrijver/illustrator Felix Timmermans voor hem mee. Het licht-anarchistische karakter van de hoofd persoon liet Jaap niet meer los. Hij ging er zich zelfs naar gedragen en noemde zich graag de 'Westfriese Pallieter'. fa/lir!*' 3/>/ Otict't*. Jaap Oudes: Dirk en Jaap als 'Pallieter' op de Alkmaarse kaasmarkt en in Lier; ingekleurde tekening ca.1960. Toen de oorlog was afgelopen bleek een vaste baan niks voor Jaap. Na de zoveelste mislukking gaf zijn vader toe aan Jaaps wens om alleen maar te tekenen en sprak de legendarische woorden: 'Hier heb je potlood en papier, ga in vredesnaam de polder in en ga maar tekenen op dat moment besloot Jaap om van tekenen zijn beroep te maken. Maar een academieopleiding zat er voor Jaap niet in, want bij Dirk betekende 'leren' alleen maar 'afleren'. En zo moest Jaap alles zelf zien uit te vinden. JAAP TEKENT ALKMAAR Veel oudere Alkmaarders, vooral de Oudorpers onder hen, kunnen zich Jaap nog goed herinneren. Ze vertellen graag over hoe ze hem tegenkwamen in de omgeving van de Molenkade, altijd driftig tekenend in een klein notitieblokje. Ook in de binnenstad was hij een bekende ver schijning. Om zich te bekwamen in het lineair perspectief tekende Jaap graag gebouwen zoals de Waagtoren en de remonstrantse schuilkerk. Een resultaat van al dat oefenen was een mooie zwart-wittekening van de Alkmaarse Bierkade. 10 - OUDALKMAAR Gecomprimeerd, als met een telelens, bracht Jaap een groot deel van de kade in beeld samen met de Waagtoren, iets wat in werkelijkheid nooit zou kunnen. Toen Jaap alle mogelijkheden van het potlood had onderzocht, ging hij over op kleur. Gouache en vooral olieverf waren hem te bewerkelijk, want 'je kreeg er maar vieze handen van'. Na een paar experimenten met olie- krijt (pastel) ging hij permanent over op kleurpotlood. ALS IK TEKEN BEN IK OP REIS In 1956 kwam Jaap tijdens een reisje door Zuid-Neder land voor de eerste keer in Vlaanderen. Samen met zijn vader, moeder en een vriend van de familie, die een auto bezat, stak hij de grens over naar Lier. Jaap haalde net als zijn ouders zelf nooit een rijbewijs. In de woonplaats van zijn geliefde Felix Timmermans vond hij wat hij in Nederland steeds meer miste: ongerepte stadjes en een onaangetast landschap dat nog niet te lijden had van vernieuwingsdrift. Jaap zou daarom nog vaak terugkeren naar Vlaanderen. Nadat zijn vader in 1969 aan een sluimerende maagkwaal was overleden, werd zijn moeder bedlegerig en kon Jaap niet zo vaak meer van huis. Pas na het overlijden van zijn moeder in 1981 ging Jaap weer op reis. Maar nu verder weg, naar Engeland, het zonnige Zuid-Frankrijk, Portugal en Spanje. Hierdoor werd ook zijn palet lichter van kleur. Jaap was geen 'backpacker' en reisde graag per trein of met de touringcar. Behalve de gebruikelijke reisbeno- digdheden nam hij een koffer vol schetsboeken en teken materiaal mee. Met zijn schetsen kon hij, eenmaal thuis, zich alles weer voor de geest halen. Jaap gebruikte nooit Jaap Oudes schetsend in notitieboekje, circa 1950. een fototoestel, dat vond hij een kunstenaar onwaardig. Jaap bevond zich al tekenend vaak op twee plaatsen tegelijk. Zoals op een met waterverf ingekleurde tekening waar hij het Alkmaarse Waagplein broederlijk afbeeldt met de bezienswaardigheden van zijn geliefde Lier. JAAPS ARTISTIEKE ERFENIS Na de dood van zijn ouders bleef Jaap alleen achter. Gelukkig hadden zij met vooruitziende blik hem een fors kapitaal nagelaten waarmee hij zonder zorgen de rest van zijn leven kon blijven tekenen. Op den duur leefde Jaap steeds meer op zichzelf en zag hij alleen nog maar een paar goede vrienden, de Alkmaarse notaris die zijn geld beheerde en een mevrouw voor de noodzakelijke hulp bij het huishouden. Men wist in de buurt precies aan te wijzen waar Jaap woonde: 'daar bij die gordijntjes Jaap zorgde niet meer goed voor zichzelf en werd in 1993 vanwege ondervoeding opgenomen in het Alkmaarse ziekenhuis. Daarna verbleef hij nog enige jaren in verzorgingshuis De Oldeburgh in Oudorp, waar hij tot het laatste moment de achterkant van de menu's bleef vol tekenen. Onder grote belangstelling van familieleden en vrienden vond Jaap zijn laatste rustplaats bij het kleine witte kerkje in Oudorp, dat hij zelf zo vaak tekende. Op de valreep dreigde niet alleen Jaaps oeuvre maar ook dat van zijn vader voorgoed verloren te gaan. Geluk kig besloten Jan Oud en zijn vrouw Margot, samen met andere goede vrienden en collectioneurs, het werk van Jaap en zijn vader onder te brengen in een stichting. Jan Oud, nu alweer bijna twintig jaar voorzitter van de Stichting Dirk en Jaap Oudes, kan nog steeds geëmotio neerd vertellen hoe overweldigd hij was toen hij voor de OUDALKMAAR - 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2020 | | pagina 7