li UIT DE COLLECTIE VAN: THE CLEVELAND MUSEUM OF ART, OHIO JOOST COX In de collectie van The Cleveland Museum of Art bevindt zich een schitterend schilderij van een Alkmaarse dame, Machteld Cornelisdr. Suys, uit de zestiende eeuw, van de hand van niemand minder dan Maarten van Heemskerck (1498-1574). Machteld Cornelisdr. Suys is geboren in 1516 in Rijswijk haar ouders waren Cornelis Pietersz. Suys en Maria Cornelisdr. de Jonge van Baardwijk. Haar vader had (heerlijke) bezittingen te Rijswijk, Ruyven en Monster, als mede de hofstede de Burch in Rijswijk en was o.a. voogd van het klooster Onze-Lieve-Vrouw in Bethlehem te Wateringen, meesterknaap van de houtvesterij en de wildernisse van (het toenmalige) Noord-Holland, schout Maarten van Heemskerck, Portret van Machteld Suys, ca. 1539-40, olieverf/paneel, 85 x 74 cm. [met lijst 107x 97 cm.], collectie The Cleveland Museum of Art, inv. nr. 1987.136. - OUDALKMAAR van Rijswijk, hoogheemraad van Delfland en baljuw van Wateringen. Machteld was, kortom, van voorname komaf. Zij trouwde op negentienjarige leeftijd op 12 juli 1535 in Alkmaar naar haar stand met Dirck van Teylingen, zoon van Augustijn Florisz. van Teylingen en Josina Jansdr. van Egmond van Nyenburg. Dirck van Teylingen was ten tijde van zijn huwelijk 22 jaar oud, en werkzaam als thesaurier van de stad Alkmaar en notaris. Het schilderij vertoont een jonge Machteld en lijkt een pendant; Dirck was vermoe delijk ook geschilderd door Van Heemskerck. Dat kunnen wij afleiden door haar zitpositie (links gericht) en haar alli antiewapen, linksboven opgehangen aan een grotesk, klassiek masker. Dirck zat vermoede lijk eveneens op een stoel (rechts gericht) en zijn wapenschild hing aan een identiek mas ker. Dat schilderij van Dirck zal verloren zijn ge gaan. Het vermoeden van een pendant wordt ondersteund door twee portretten van Maarten van Heemskerck, die een identieke situatie weergeven en bovendien in dezelfde periode gemaakt zijn. Het betreft de pendanten van het echtpaar Andries en Wilhelmina Van Oud shoorn van Sonnevelt-Paling, eveneens afkom stig uit hetzelfde sociale milieu (collectie Stede lijk Museum Alkmaar). Van Heemskerck was in dezelfde periode aan het werk aan het altaar stuk voor de Grote Kerk, waarvan zowel Dirck als Andries tot de opdrachtgevers behoorden. Machteld zit op een houten stoel met op de staanders twee vrouwenhoofden en bespannen met een roodlederen rug. Zij laat haar beide ar men rusten op de armleggers, en met haar rechterhand, met drie gladde, gouden ringen, houdt ze een rozenkrans vast, die aan een gouden riem vastzit om haar middel. Aan haar linkerhand drie gouden ringen met een gekleurde steen. Zij draagt een zwart kleed met een opstaande kanten boord met een dessin van stervormige bloemmotieven en afgezet en doorregen met gouddraad en voorzien van drie ronde, gouden knoopjes; haar mouwen zijn afgezet met bont, haar ondermouwen zijn van rood fluweel en haar manchetten zijn van wit kant. Zij draagt een witte hoofddoek van fijne stof, onder haar kin vastge knoopt, die afhangt over haar rug. Rechter buitenluik van het altaarstuk van Maarten van Heemskerck (1538-43), detail. Laurentius verdeelt de schatten der kerk onder de armen. Foto auteur. azuren achtergrond, als symbool voor volhardend en vakkundig werk. Dircks familiewapen vertoont een rode, getongde, geklauwde, klimmende leeuw met baren steel met drie hangers op een gouden achtergrond, komend uit een blauw vlak (water). Dirck van Teylingen was een invloedrijke Alkmaarder: hij was naast notaris en thesaurier onder andere kerkmeester van de Grote Kerk, vroedschap, rentmeester van de abdij en de grafelijkheid van Egmond, substituut ontvanger-gene raal van de beden van Holland en lid van het Papengilde van Alkmaar. Hij is ook afgebeeld als kerkmeester en stede lijk thesaurier op het beroemde altaarstuk dat Maarten van Heemskerck schilderde in de jaren 1538-43 voor het hoofdaltaar van de Sint-Laurenskerk. Hij staat op het buitenluik met de voorstelling Laurentius verdeelt de schatten der kerk onder armen. Hij houdt de offerschaal vast waaruit Laurentius de ar men bedeelt (let op zijn fraaie leren laarzen!). Machteld en Dirck woonden in het 'Hooge Huys' naast de Grote Kerk en kregen vijf kin deren, een zoon en vier dochters. Van hun zoon, Augustijn, weten we van diens ziekte geschiedenis, atrofie in beide benen, uit de 'Observaties' van de beroemde arts Pieter van Foreest. Dircks zuster Eva van Teylingen was de echtgenote van Van Foreest. Eind juni 1556 wordt de zestienjarige Augustijn in Leuven, waar hij studeert, ziek met koortsaanvallen en neusbloedingen. Hij knapt weliswaar op maar weken later slaat de ziekte weer toe. De behandelwijze die te Leuven wordt toegepast heeft een foute uitwerking. Augustijn die niet op zijn (dunne) benen kan staan, wordt naar Alkmaar vervoerd en door Van Foreest onderzocht. En hij komt tot een scherpe diagnose en adequate the rapie. Augustijn wordt weer de oude. Dirck was zijn leven lang Spaansgezind, in tegenstelling tot zijn broer Floris, die als burgemeester van Alkmaar in juli 1573 zich uitsprak in de vroedschap voor de prins van Oranje. Dirck overlijdt in 1578 en Machteld wordt langjarig weduwe; zij overlijdt te Alkmaar in 1596. Haar wapen is een samenvoeging van de familiewapens van Van Teylingen en Suys in twee schildhelften. Het wapen van Suys toont drie goudkleurige heiblokken op een Machtelds portret komt overigens naar Alkmaar; het Stede lijk Museum bereidt een tentoonstelling voor over Maarten van Heemskerck in het najaar 2022. OUDALKMAAR - 75

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2019 | | pagina 10