VERNIELINGEN AAN DE ZEVEN WERKEN VAN BARMHARTIGHEID Beeldenstorm of stedelijk protest? De uiteenlopende stijlen kunnen betekenen dat Roghair een veelzijdige zilversmid is geweest WELLICHT IS DE HAAK EEN HUWELIJKSCADEAU GEWEEST Netty Bleichrodt ,'Rimo j^.0 4 'Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?' (Lucas 10:25-37) bewijst zijn honoraire lidmaatschap en functie als kashouder van het Alkmaarse Natuurkundig Genoot schap Physica. vaardigd is. In de Franse tijd van 1807 -1812 (in het Konink rijk Holland en als onderdeel van het Franse keizerrijk) werden er afwijkend vier jaarletters gebruikt die meer of minder dan een jaar aanduiden. Zo geeft de letter a op de kandelaars aan dat ze zijn gemaakt tussen 7 oktober 1807 en 18 maart 1809, en de gekrulde 5 houdt in dat de tashaak tussen 17 december 1810 en 1 maart 1812 moet zijn gemaakt. De tashaak is voorzien van het merk van de Alkmaarse keurkamer (1807-1812), twee gekruiste pijlen in een ovalen schild. Er is ook een gehalteteken ingeslagen, IO, dat betekent 833M/1000 gram (2e gehalte) zilver. De decoratie op de tashaak toont een gevleugelde putto met een omhoog geheven toorts. Het is een populair decoratief motief dat ook wel in verband wordt gebracht met (het aanwakkeren van) de liefde. Wellicht is de haak een huwelijkscadeau geweest. In de collectie van het Stedelijk Museum Alkmaar bevinden zich nog drie andere zilveren voorwerpen van Roghair: een brood- mand en een set kaarsenstandaards. Opvallend is dat deze objecten in een heel andere stijl zijn vervaardigd dan de tashaak. Waar de tashaak is gedecoreerd met asymmetrische C-vormige krullen, zijn de kandelaars voorzien van een meer eenvoudige decoratie met strakke lijnen, zoals in de mode was aan het begin van de negen tiende eeuw. Ook de broodmand is een stuk minder uit bundig van uiterlijk. De tashaak daarentegen is gemaakt in een stijl die meer voorkomt aan het eind van de eeuw daarvoor, terwijl deze later is gemaakt dan kandelaars en broodmand. Dit is af te leiden uit de jaarletters die in het zilver zijn gestampt. Deze letters staan ieder voor een jaar (gebrui kelijk was dat na het alfabet 'opgebruikt' was een ander lettertype werd gekozen; meestal gebruikte men 25 letters, zodat per 100 jaar vier lettertypes voorkomen). Zo kan vastgesteld worden in welk jaar het voorwerp ver- Ook is er een drietal bodebussen, een ambtsteken van een bode (allen van een waterschap) dat op de kleding kon worden bevestigd, bekend van Roghair. Deze zijn wederom in een andere stijl uitgevoerd: eleganter en met frivole strikjes. De uiteenlopende stijlen kunnen betekenen dat Roghair een veelzijdige zilversmid is geweest en vaardig in verschillende decoratiestijlen. Er is echter nog een andere conclusie mogelijk. Doordat de zilvermerken zich op het haakgedeelte en niet op het decoratiegedeelte bevinden, kan niet met zekerheid worden gezegd dat de decoraties ook daadwerkelijk door Roghair zijn gemaakt. Het is dus goed mogelijk dat de tashaak uit twee samengestelde delen bestaat. De steel kan van bijvoorbeeld een, door Roghair vervaardig de, lepel afkomstig zijn en gecombineerd met decoraties van een andere kunstenaar. Wie dit dan geweest kan zijn, is moeilijk te zeggen. Het blijft dus vooralsnog een enigs zins raadselachtige tashaak. 38 - OUDALKMAAR Tot nu toe werd aangenomen dat de beschadigingen aangebracht op het paneel 'De Zeven Werken van Barmhartigheid', dat tot begin twintigste eeuw in de Grote Kerk hing, het gevolg waren van de agressie tegen de Rooms-Katholieke Kerk tijdens de Beeldenstorm van 1566. De geschiedenis van het Heilige Geestgasthuis in Alkmaar, tegenwoordig de Waag, werpt mogelijk een nieuw licht op deze vernielingen. Het paneel, geschilderd door de Meester van Alkmaar, hing eeuwenlang in de protestantse Grote Kerk terwijl elders in het land schilderingen met dit onderwerp tijdens de Beeldenstorm zijn vernield en verloren gegaan. Het is opvallend dat vooral de afbeeldingen van de notabelen van de stad op het paneel beschadigd zijn. Zijn er in die periode mogelijk nog andere redenen geweest die ten grondslag hebben gelegen aan de woede van sommige inwoners van Alkmaar? 'De Zeven Werken van Barmhartigheid', onderverdeeld in zeven afzonderlijke taferelen is gevat in een houten, nog originele, totaallijst van 119.1 cm hoog en 469.5 cm breed. Midden op de bovenlijst is de tekst 'gheschildert anno 1504' aangebracht. Foto: Rijksmuseum Amsterdam. Dit jaartal wordt in het tweede tafereel in Romeinse cijfers (m ccccc iiij) op de voorste pilaar herhaald. Onder ieder tafereel is op de lijst een verklarende tekst geschreven. 'BARMHARTIGHEID', EEN OPDRACHT VAN GOD De Bijbel is de schriftelijke bron van het thema barmhartigheid. In het Oude Testament noemt de profeet Jesaja de werken van barmhartigheid en Ezechiël schrijft over de persoonlijke verantwoordelijkheid waar elk mens op beoordeeld wordt Jesaja 58: 6-7 en Ezechiël 18: 5-9). In het Nieuwe Testament beschrijft de evangelist Lucas hoe Jezus de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan vertelt nadat een Joodse wetgeleerde hem de strikvraag stelde: OUDALKMAAR - 39

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2019 | | pagina 7